MIX
- a Metodista Ifjúsági Közösségek
Szövetségének havilapja
2002.
november - II. évfolyam 14. szám
![]() |
![]() |
Jézus
képek, szakítások
Khaled
A. László
Persze
lehet, hogy a téma aktualitása vitatható. "Hiszen egyelőre elszigetelten
jelentkeznek csak a mindenféle csodabogarak." - mondhatnánk. - "Az
iszlám még csak távoli, és nem is ismerős. Arabok vannak, jó. De
messzire." No igen. Most tekintsünk el mondjuk
magamtól, nevemtől, családomtól.
De
ne tekintsünk el attól, amiről a világ szól körülöttünk. Attól a
fajta kettészakadástól, ami ma látásom szerint szinte minden szinten bekövet-kezik.
Kettészakadás például politikai életünkben, - itt az ideje, hogy ezen
a helyen is megfogalmazzuk ezt - ahol eljutottunk odáig, hogy egy egész
országot megosztásra és "színek" vallására kényszerített.
Kettésza-kadás például világ szinten északra és délre, hisz
korszerűen már nem három, hanem csak két világról beszélünk, a zsákmányoló
és fogyasztó és pazarló és demokráciázó-piacgazdáló északi népekről,
magunkról, akik nagyon pontos számokkal bírnak, az egy naponta éhen-szomjan
haló déli embertömegekről, akiknek összefogásától, a futurológus, jövő-tudós
látása szerint, rövidesen - úgymond - tartanunk kellene. És innentől
már csak egy lehelet az a dráma, amely napjainkban folyik, ahogy szembe-csúszik
egymással két világ, két kultúra, szélsőséges esetben két vallás - és nem biztos, hogy a jégen, gyorsulásban könnyű hírtelen megállni.
No
persze felvetődik a kérdés: miért beszélünk itt minderről? Egy ifjúsági
lap könnyed vezéroldalán? Mi közünk nékünk mindehhez?
Hogy
micsoda? Csak az, hogy nekünk ez a fajta gondolkodás,
és hozzáállás nagyon is ismerős. Nehéz erről beszélni, mert itt jutunk
el egy a kemény tulajdonságunkhoz, ahhoz a meghatározó szemlélet módhoz,
hogy ami csak körül vesz bennünket, minden "két színű".
Ebben a fajta megközelí-tésben, szóhasználatunknak két tengelye a megtért
és meg nem tért, a jó és a rossz, a megtisztult és a bűnös, a Kolossé
levél kapcsán pedig legutóbbi ifjúsági óránkon:
óember és újember, illetve stb.
Természetesen
ez most egy roppant messze vezető írás is lehetne, amelyhez még magamnak
sem állnak rendelkezésre a kellő ismereteim. (Mindenekelőtt meg kellene
hallgatnom Kovács Zoli prédikációját a Szentháromságról, stb.) De. De
annyit szeretnék elmondani, hogy meg-felelő helyen, a szembeállítás és
megkülönböztetés nem áll messze Jézustól. Az ítéletet idézve, s
Dosztojevszkij után szabadon: elé kell majd állnunk, jobb és
baloldalra, ahol érdekes események is megtörténhetnek. (Ld. Máté evangéliuma
25. rész, Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés, stb.) Hogy álljunk tehát az
elszakadó világhoz? Mit tesz, mit mond Jézus, a küldött (János evangéliuma
16. rész)?
Azt
nem merném kijelenteni, hogy Jézus személye szakítások, szembeállítások,
és ütközések motorja lenne. Az ítélet-jelenet majdani kérdései között,
a felruházás, az enni és inni adás, a látogatás fog szerepelni -
minden bizonnyal: többek között. Ezeket azok teszik meg, akik
meglátják az Istent az emberben, akik meglátják Jézust a másikban, és
szeretik Őt - teljes szívükből, teljes lelkükből és teljes elméjükből,
legfőbb parancsként. A Metodista legutóbbi számában, valaki név nélkül
beszámolt arról, hogy ökumenikus chartát írtak alá Európa keresztény
egyházai, köztük a metodisták is. Az arab kérdéssel e nyilatkozat is
foglalkozik, sőt hangsúlyt is helyez rá, tudhattuk meg. Hogy miként képzeli
ezt el, az sajnos kifejtetlen. Jó lenne megismerni
a "nagyegyházi" elképzeléseket. Egy mindenesetre látszik: közeledni
szeretne, mint az a Jézus, aki ritkán dörömből, és még ritkábban erősködik.
És valami módon mégis: szívekhez jut el.