MIX
- a Metodista Ifjúsági Közösségek
Szövetségének havilapja
2002.
október - II. évfolyam 13. szám
![]() |
![]() |
Schauermann
Péter:
"...siránkozunk, hogy hogyan őrizzük meg
identitásunkat..."
Hecker
Héla:
"...ajtó, amelyre ez van kiírva: Mr. Halál - Welcome to my home!..."
Csernák
Zsófia:
"„...A tábor - ha egy szóval akarom jellemezni -
felejthetetlen..."
Lakatos
Lilla:
"...Jó tudni, hogy a környező országokban is
vannak metodista..."
Mécs
László:
"...Eszmék emlőin nőttem, ereimbe csempészték
az elmúlást..."
Vas
Bence:
"...felelősségére bízom, hogy jelezze számunkra
tévedéseinket..."
Gál
Krisztina:
"...nem szükséges feltétlenül minden vitába
belemenni..."
Kiss
Gyöngyi:
"...időben működött Ézsaiás próféta. Megtérésre
szólítja a népet..."
John
Wesley:
"...törekedtem teljes törvényét megtartani külsőleg
is, belsőleg is..."
Isten,
az Ember és Jézus
Khaled
Abdo László
Őszintén
szólva
volt szerencsém egy felemás családban felnőni. (Ennek a sokoldalú felemásságnak
most csak egyetlen - mellesleg talán leglényegesebb - oldalával szeretném
ezt a remélhetőleg nem haszontalan diskurzust útjának indítani. Egyfajta
sorozat lenne ez, amelyben bátorkodnánk újságunknak, most már több mint
egy éve írásba fektetett leglényegesebb szerepeit betölteni, miszerint célunk
"az ifjúság látókörének és gondolkodásának szélesítése", a
szerkesztőknek pedig "első számú feladata az ifjúságokkal való
kapcsolatok létrehozása és azok fenntartása". E feladat mögé természetesen
mi adjuk meg azt a tartalmat, amelyet a "szélesítés" eszközének
gondolunk. Ebben áll felelősségünk. Mert ne feledjük el, hogy az újság
is csak egy formája és lehetősége annak, hogy párbeszédbe elegyedhessünk
a körülöttünk állókkal, mondjuk például arról, hogy micsoda az ember,
miben látható Isten, és ki lehet Jézus. Itt szeretném rögtön
figyelmetekbe ajánlani, hogy a ZENE rovatban, Vas Bence vezetésével egy
effajta diskurzus veszi kezdetét - ld. 7-8. oldalon "Beszéljük meg: a
Liturgiát (avagy sorozat a kántorságról és a gyülekezet életéről)"
című bevezető írást, "nyílt levelet".)
Nos,
úgy alakult, hogy egy iszlám-keresztény családban nőttem (és növök)fel.
Ezért, amikor 2002 szeptemberében a Pécsi Egyetemi Lelkészség ökumenikus
működési keretei között, a pécsi metodista ifjúság lehetőséget
kapott arra, hogy teaház-programjának nagyobb nyílvánosságot szerezzen -
vagyis, hogy teaházat tartsunk az egyetem falain belül -, az indiai és
irodalmi teaházunk tapasztalatai után, arra vetemedtem, hogy javasoljam egy
arab teaház megtartását, és vállaljam a tartalom kidolgozását. No
persze ki más is tehette volna? Nagyjából együtt élek az iszlám ún. tartópilléreivel.
Itt kacskaringózok közöttük 2 és fél szobában. Látom az ötszöri imát
a szőnyegen Mekka felé, látom a böjtnek tiszta egy hónapját (ramadán),
hallom a szót: "Lá iláha illá Allah..."
(Nincs más Isten csak Allah...)- hitvallás gyanánt. Gyakorlatként ott van
még a pénteki közös ima, a Jakovali Hasszán dzsámiba’, alkohol- és
disznóhús-hagyás, különben nincs ebéd...
Valószínűleg
ez nagy dolog.. Átélni azt,
amivel sokan csak együttélünk: ti., hogy egy olyan világfaluvá lett a Kék
bolygó, ahol nem egyszerűen arról beszélünk - mellesleg csak egy-két száz
éves örökségként -, hogy nagymamám római katolikus, hitvesem református,
barátom adventista, magam pedig metodista vagyok, de korszerűen már arról
van szó, hogy apám muszlim, a kertészbácsi buddhista, a Tompa Mihály utca
52-ben pedig éppen van egy metodista kápolna is. Így
pedig már ezredévek fognak összetalálkozni küszöbünkön, s hogy ha ma még
nem, akkor majd holnap, amikor este 6 órakor elkezdődik egy arab teaház és
megjelenik két arab család is (természetesen feleséggel és sok
gyerekkel), vagy holnapután, amikor a kastélykertbe megérkezik a 68 éves
kertész és a meditáció mélyén levő tisztaságról mesél, vagy csak
harmadnapra, amikor majd kezünkbe akadnak
könyvei a végső valóságnak, melyek szemtanúi és válaszadói a
világnézeti verseny kérdéseinek.
Sorozatba kezdünk bele. Mert keresztényként kiállni, beszélni, és előadni magunkat, ilyen körülmények között még pontosabban kellene tennünk. És van itt egy különös dolog. Mindenek gyökerén, számvetéseink legvégén úgy tűnik, hogy egyetlen személy fog állni: Jézus. Vajon egészen személyesen tisztában vagyunk-e vele ki ő? Vajon egészen tisztában lehetünk-e? Aggodalomra semmi ok: akikkel együtt élt, ez még azoknak is gyakorta problémát okozott. Haladásunkban legyen segítségünkre egy talán nem annyira ismeretlen nevű ember -John Wesley - ifjúkorának egy-egy darabkája, lépcsője (ld. 11.oldal), és még valami: az a kinyújtott kéz, amely oly sokszor fordul barátságosan felénk valahol útban Samária felé - vagy Kapernaumban? Már nem tudom...