MIX
- a Metodista Ifjúsági Közösségek
Szövetségének havilapja
2004.március
- IV. évfolyam 27. szám
![]() |
![]() |
Khaled
A. László
Piliscsaba.
Ahogy én láttam...
Piliscsaba,
ahogy én láttam nincs túl messze Budapesttől. A "westendcitycenterből"
egy 30 cm fesztávolságú óriáspereccel felszerelkezve az út kényelmesen
megkezdhető. A perec a mélyföldszinten található, a minden igényt kielégítő
Siemens motorvonat pedig majdnem azonnal az onnan
felvezető mozgólépcső mellett. Az Esztergomba tartó járat kb. 25 percenként
közlekedik, 50 perc alatt ér Piliscsabára, és ha kifogja az ember a német
élvonalbeli áramvonalast akkor a vonatra még fellépnie sem kell: a padlószint
kérem, az padlószint...
Piliscsabán,
ahogy én láttam nem igazán ízlett a fiatalságnak a tulajdonképpeni tábornyitány,
a pénteken zajló "egy kis esti" fórumbeszélgetés. Ennek persze több
olyan egyszerű oka is lehet, mint például a késői óra, a nagy embertömeg,
vagy a nemvárt hírtelenség. Ezeknél mélyebb magyarázatnak gondolom azt,
hogy a fiatalok részéről egyrészt felkészületlenség, másrészt
pedig félreértés fogadta a közös beszélgetésnek ezt a formáját.
Amellett, hogy az egyáltalán nem lényegtelen apróbb tényezők hatásaival
sajnos valóban egyszerre kellett számolnunk, azt gondolom az elsőrendű
probléma az, hogy a fórum, mint társalgási lehetőség még mindig
ismeretlen előttünk. Nincs benne gyakorlat, készületlenek vagyunk. És ha
az ember nem tudja valamiről, hogyan kell megfognia, akkor inkább már hozzá
sem nyúl.
Nem
másodrendű kérdés, de ebben a sorban a második helyet foglalja el az a tény,
hogy az est központi témájának, a metodista identitásjegyeknek, tehát a "metodistaságoknak" megvitatását
- mint az számomra kiderült -,
egy egészen sajnálatos félreértés fogadta. Miközben szándék szerint
arról szerettünk volna beszélgetni, hogy ma jelent-e valami megragadható lényeget
egy fiatalnak az a szó, hogy metodista, s nem kell-e változatnunk, hogy
jelentsen, némelyek értelmezésében e kérdés felvetése keresztényi
mivoltjuk, vagyis Krisztus-követő életük hangsúlytévesztésével volt
egyenlő. Mellesleg szólva, talán többekkel együtt mondhatom: ezen nem
csodálkozom. Tendenciaként ugyanis egyetlen dologról van szó: az egyházak
mellett önmagukat nehezen elkötelező fiatalokról, akik szerint a lényeges
kérdés a hitem, és nem a felekezetem.
Az
érdekes az, hogy "e lényeges kérdésben" a beszélgetés nem akart vitát
nyitni, hiszen ma már minden "jóérzelmű" keresztény így gondolkodik:
az egész ökumenikus mozgalomnak ugyanis ez a mondat a motorja
. Magunkra nézve tehát természetesen először vagyunk keresztények,
és csak aztán metodisták. De vagyunk-e "aztán" valakik? Rövidre
fogva: azt hiszem ez a felvetés inkább a fiatalok ön-
és függetlenségvédő mechanizmusait hozta működésbe, de bízom benne,
hogy ennek a párbeszédnek még
lehet folytatása.
Piliscsabán, ahogy én láttam nagyon szép szombatunk volt. Kb. 70-en voltunk együtt, s a rengetegben egymásra találó "kincses" régi barátok (bár ajánlom figyelmünkbe a 2., 5., 7. hozzászólókat - 11. oldal). A "tavalyi" hó még úton útfélen, de a MIX zenekar fergeteges koncertje - remélhetőleg - idén télbúcsúztató volt. A vasárnapi úrvacsorai zárásról lemaradva, hadd búcsúzzam a hétvége előadójának, a kaposvári katolikus plébános, Varga László atyának értékes szavaival. Mondatok egy embertől, aki miközben a múltról beszélt, minduntalan a jelenben élt, s Ábrahám története a múlt időből, az itt és a most aktuális valóságává változott... "Van-e valami lehetetlen Istennél? Ha Jézus kér valamit, akkor mindent meg fog hozzá adni. A hit azt jelenti: Istennel járni, Isten jelenlétében élni. A hit a bizalomban gyökerező létezés. Arra azonban, hogy a Másikat szeressem időt kell fordítani. A szeretet egyenlő idő...