MIX
EMLÉKSZÁM - a Metodista
Ifjúsági Közösségek Szövetségének havilapja
2005. június - V.
évfolyam 40. szám
Budapest, 1905 - 2005
Otthon Terézvárosban - 100 éves a budapesti metodista
misszió
"Példaképek
voltak..." - Riport Kovács Elemérné Mártával
Budapest, Felsőerdősor utca 5.
- bérház-szociográfia
(1998)
A kiteljesedés évei
- Budapest, 1905-1911
Egy évszázad a budapesti gyülekezetben
Otthon Terézvárosban - 100 éves a budapesti metodista
misszió
Fontos évfordulót ünnepelhet idén egyházunk:
100 éve történt, hogy egy 30 éves drezdai metodista lelkésznek elég nagy hite
volt ahhoz, hogy bizakodással tekintve a jövő felé a magyar fővárosban egyedül
lásson neki a metodista misszió megalapításához. Otto Melle 1905-ben még csak
alig öt éve tartózkodik hazánkban. A nyelvet nem beszéli, a várost
tulajdonképpen nem ismeri, annak mindezidáig csak átutazó vendége. Mégsem
mondhatjuk rá, hogy idegen, hiszen a sokszínű magyar kultúra már nem ismeretlen
előtte. A dél-magyarországi Bácska soknemzetiségű, többvallású, szolgabírók és
jegyzők által sokszor önkényesen irányított, egyszerű, nem túl gazdag,
mezőgazdasági jellegű településein a különböző konfliktusokon keresztül eddigre
volt ideje mélyebben is megismerkedni azzal az összetett fogalommal, amit
egyszerűen csak úgy hívunk: magyar kultúra. Persze nem kétséges, hogy a
századfordulós Budapest multikulturalitása egy korabeli kisváros
sokszínűségével csak nagyon korlátozottan vethető össze. Ez a kor jelenti azt
az időszakot, amelyben a magyar főváros Európa legdinamikusabban fejlődő
négyzetkilométereivel egyenlő. Budapest pezseg. A kontinensen, 1896-ban,
először itt adnak át földalatti vasutat; az építkezések fénykora ez, amikor a
Duna menti "metropolisz" tulajdonképpen elnyeri mai arculatát (pl. 1904-ben
adják át az Országház épületét); a népesség ugrásszerűen nő: a kiegyezés után
30 év alatt megháromszorozódik, és eléri az egymilliót; a szellemi életben
pedig ekkor válik elvitathatatlanná elsősége:
gyakorlatilag, ami számít, az majdnem biztosan itt történik (egy példa a
sok közül a Nyugat indulása 1908-ban). Az 1905-ös budapesti kezdeteknek ezek
azonban csak a külső tényezői. A belső tényezőket azok a nehézségek képezik,
amelyek a misszió megindításakor közvetlenül jelentkeznek. Röviden és tömören
itt egészen egyszerűen arról van szó, hogy az 1905. augusztus 4-én megérkező
"lelkész-misszionárius"
nem rendelkezik azzal a "helyzeti energiával", amellyel 1900. december 7-én a
bácskai Szenttamáson igen, konkrétan tehát a vasútállomáson itt most senki nem
várja, nem készülnek érkezésére, nem is tudnak róla, a házába senki nem fogadja
be, magyarul tehát: senki sem kíváncsi rá. Látszólag. November 16-án ugyanis az
Erzsébet körút 48. szám alatt a fővárosban mégis megtartásra kerül az első
metodista bibliaóra, bebizonyítva ezzel azt, hogy az a bizonyos "helyzeti
energia", azaz a lakásokban a "szabad szoba", a szívekben az "üres hely",
vagyis a metodista lelkiszolgálat iránti igény - ha olykor láthatatlanul
is - mégiscsak létezik.
Ahelyett azonban, hogy itt most megpróbáljuk
összefoglalni azt, miként kerül a metodista egyház otthona mai "otthonába", az
Erzsébetvárosból Terézvárosba, 1912-ben a Rottenbiller utca 35-be, majd
1916-ban a Felsőerdősor utca 5-be, s ott hogyan bontakozik ki munkája, illetve
mint alakul története "zivataros" huszadik századunk során, talán érdekesebb
lehet felderítenünk azokat a tendenciákat, amelyek egyházunkat jellemezték
akkor, s jellemzik most. (Mellesleg az elkövetkező oldalak írásai amúgyis
kifejezetten történeti szempontok szerint íródtak!) A következőkben tehát arra
teszek kísérletet, hogy a 100 évvel ezelőtt tevékenykedő Püspöki Metodista
Egyház, és a mai, 2005-ben működő Magyarországi Metodista Egyház munkáját
összevetve megfogalmazzam azokat az alapvető azonosságokat, és különbségeket,
amelyek a két évszám között eltelt időben mutatkoznak. Az összehasonlítást,
amelynek kiindulópontját szorosan kötöm Otto Melle 1905-ös budapesti
misszióindításához, három szempont szerint végzem el: (1) etnikai
meghatározottság, (2) missziós gondolkodás, (3) egyházvezetési felfogás.
1. Etnikai
meghatározottság. A 100 évvel korábbi helyzetet vizsgálva, a
legegyértelműbb kijelentéseket, és következtetéseket ezen a területen tehetjük
meg. Bár a dualizmus korában a metodista egyház etnikai összetételét egyelőre
pontosan nem ismerjük - véleményem szerint az egyik legizgalmasabb kutatási
irány lehetne ennek a kérdésnek a tisztázása - az alapvonalak mégis egyre
világosabban látszanak. Ezek alapján pedig a legvégsőkig leegyszerűsítve azt
mondhatjuk, hogy a metodista egyház etnikai összetétele 100 év alatt
gyökeresen megváltozott, amennyiben egy meghatározó mértékben "német
egyházból" egy meghatározó mértékben "magyar egyház" jött létre. Ezen
a helyen most nincs helyünk eme
átalakulás történetének alaposabb bemutatására, és annak részletesebb
kifejtésére sem, hogy a magyarországi metodizmus nemzetiségi összetételét
pontosan miként határozták/határozzák meg olyan népcsoportok, mint a szlovák, a
zsidó, és a cigány. A 100 évvel ezelőtti nemzetiségi viszonyok kapcsán itt most
csak egyet kívánok megjegyezni. Bár kétségtelen tény, hogy az 1905-ben érkező
Otto Melle német volt, és - egyelőre - csak németül beszélt (tehát az általa
tartott november 16-i bibliaóra, valamint a 21-i istentisztelet német nyelven
hangzott el), s hogy a magyarországi metodista lelkipásztorok az 1898-as
kezdetektől egészen 1907-ig kizárólag német anyanyelvűek voltak, mégsem
engedhető meg az az általánosító, és talán némelyekben még mindig élő téves
elképzelés, amely szerint a metodista egyház Magyarországon az I. világháború
végéig ténylegesen egy német nyelvű közösséget jelentett, és csak földrajzi
vonatkozásban számított magyarnak. Forrásaink tükrében kijelenthetjük, hogy
pontosabban fogalmazunk akkor, ha azt mondjuk: 1905-ben a magyarországi
metodizmus nem teljes, hanem meghatározó mértékben számított
németnek. A magyar etnikai elem ugyanis egyértelműen jelen volt. Ennek
példázására hadd említsem meg azt a tényt, hogy a bácskai Szenttamáson 1903
telén magyar ifjúsági csoport alakul, amelynek vezetőjét 1903 nyarán veszik fel
az egyház próbatagjának. A vezető, a magyarországi metodizmus történetének
egyik legmeghatározóbb alakja, Jakob János, aki még ebben az évben jelentkezik
az egyházban lelkészi szolgálatra. Teológiai tanulmányait 1904-ben kezdi meg a
Majna-Frankfurti Lelkészképző Szemináriumban, egyházunk első teológusaként.
(Mellesleg szólva, amikor Melle 1905 augusztusában a Bácskából Budapestre
érkezik útitársa éppen Jakob János, aki tanulmányait folytatandó tart
Németország felé.)
A 2005-ös nemzetiségi összetételt vizsgálva
a "magyar egyház" megfogalmazást ugyancsak a meghatározó mértékben jelzővel
együtt tarthatjuk elfogadhatónak. Ebben az esetben a közösség etnikai
rétegzettsége elsősorban az önmagát cigánynak valló egyháztagoknak, illetve
látogatóknak köszönhető. Ebben a vonatkozásban kell kiemelnünk - mindenekelőtt -
Miskolc körzetben Alsózsolcát, valamint további példákként Dombóvár körzetben
Kisvaszart, Kaposvár körzetben Kürtöspusztát. Befejezésül meg kell jegyeznünk,
hogy bár a német etnikai elem a 100 évvel ezelőtti súlyát az egyházban
gyakorlatilag teljesen elvesztette, a 2005-ben működő Magyarországi Metodista
Egyház tulajdonképpen németes jellegű maradt. Bár az okok egymástól
nehezen elválaszthatóak, azokat alapvetően egyházszervezeti, földrajzi és
kulturális szinten határozhatjuk meg. Ami a szervezetet illeti: püspökünk,
illetve a Közép- és Dél-európai Centrálkonferenciánk székhelye Svájc. A német
nyelvterület felé való orientálódást jelentősen befolyásolja kedvező földrajzi
fekvésünk is. Külföldi kapcsolatainknak a közelségből fakadó németes jellege
tagadhatatlan: az évi konferenciai, testvérgyülekezeti, illetve egyéb
konferenciai szintű "összefonódásokról" (pl. a különböző ifjúsági alkalmakról)
oldalakat lehetne teleírni. Végezetül nem elhanyagolható szempont kulturális
meghatározottságunk sem, amelynek ismeretében a svájci-osztrák-német
kapcsolódást gyakorlatilag hagyományként is értelmezhetjük.
2. MISSZIÓS GONDOLKODÁS. Ezen szempont
vizsgálatakor érkezett el az ideje annak, hogy a centenárium kapcsán egy
esetleges félreértésre hívjuk fel a figyelmet. A budapesti metodista misszió
története nem a kezdete miatt érdemel kiemelt figyelmet - mint azt talán elsőre
gondolnánk. Ebben a történetben nem a missziókezdés, és nem Otto Melle a
rendkívüli - akinek meghatározó szerepe persze vitán felül áll -, hanem az
eltelt idő, a 100 év, tehát a folyamatos fennmaradás. Ami 1905-öt illeti: a
metodista egyház missziós felfogásában ekkor egyáltalán nem számít kuriózumnak
az, hogy a lelkész idegen helyen, meghívás nélkül kezdjen lelki szolgálatot. A
dualizmus korában példaként hadd említsem így meg Robert Möller 1897-es
pozsonyi missziós kísérletét, Otto Melle 1902-es szerémségi és újvidéki útjait,
amelyek valószínűleg ugyancsak egyéni kezdeményezések, illetve Martin Funk
1910-es erdélyi missziós körútját.
2005-ben ezen a ponton jelentős
különbségként jegyezhetjük fel, hogy az egyház lelkészei ilyen módon jellemzően
nem kezdenek missziót. Ennek hátterében egyfelől minden bizonnyal az anyagi és
humán erőforrások elégtelenségét (értsd: kevés pénz, kevés munkatárs), másfelől
talán egy újfajta missziós gondolkodást sejthetünk, amelyben úgy tűnik sokkal
nagyobb hangsúlyt kapnak a személyes kapcsolatok, mint korábban. A két fajta
missziós hozzáállás értékelése, összehasonlítása persze korántsem egyszerű, azt
azonban bizton állíthatjuk, hogy utóbbi sem eredménytelen. A 100 évvel ezelőtti
budapesti gyülekezetalapításhoz hasonló missziós jellegű kezdeményezések -
"missziós
gyülekezetek" -, ugyanis ma is léteznek; én magam ezek között említeném például
Siklóst, Sopront , illetve az előbb említett Kürtöspusztát is. A fővárosban
1999-ben Óbudán alakul missziós közösség, amely majdnem a centenárium évében,
99 évvel az itteni gyülekezetindulás után, 2004-ben válik önállóvá. A budapesti
gyülekezetek - tehát Pesten és Óbudán - jelenleg mintha a belső építkezés
útjain állnának. Igehirdetési állomásokkal nem rendelkeznek, a belső csoportok
tudatos működtetésében viszont úgy tűnik megerősödnek, kitörési pontjaikat
részben azokon keresztül keresik (pl. játszóház, baba-mama klub, filmklub).
3. EGYHÁZVEZETÉSI FELFOGÁS. Az etnikai és
missziós szempontok elemzése után az egyházvezetés vizsgálatával gyakorlatilag
teljessé válik a "két egyház" - az 1905-ös és a 2005-ös - bemutatása.
Legalábbis a nézőpontok irányát illetően.
Amíg ugyanis az etnikai meghatározottsággal lényegében az egyház
tagságát (értsd: tagjait és látogatóit), a missziós gondolkodással
tulajdonképpen a lelkiségét, harmadik szempontunkkal az egyház szervezetét
vesszük górcső alá. (Az egyes szempontok részletes kifejtése most nem
feladatunk, hiszen a tanulmányban csak az alapvető azonosságok, illetve
különbségek megfogalmazására vállalkoztunk.) A tagság és a lelkiség irányából,
mint láttuk, a "két egyház" kifejezés csak jelképes értelemben fogadható el. A
2005-ös Magyarországi Metodista Egyház nem új egyház, hiszen - bár egyes
eltérések nyilvánvalóak - az alapvető tendenciák a 100 évvel korábbi helyzettől
nem különböznek. A folytonosság megtestesítői: az etnikai nyitottság és a
missziós küldetéstudat.
Jelentősebb
eltéréssel úgy tűnik az egyházvezetési felfogás terén számolhatunk. Az
1905-ös Melle-féle "akció" nagyszerű korrajz. Arról a korról beszél,
amelyben a lelkész az, aki az ötletet megszüli, annak megvalósítását
megtervezi, majd azt kivitelezi, illetve befejező mozzanatként értékeli, s
végül dönt a továbbiakról. Bár teljes részletességgel nem ismerjük a budapesti
misszió indulásának körülményeit - tulajdonképpen kizárólag Melle 1931-ben
írott részletes visszaemlékezése tudósít erről az időről, tehát egyáltalán
nincs túl sok forrás a kezünkben -, úgy tűnik az csak-nem teljes mértékben
egyéni kezdeményezés gyümölcse. Otto Melle az, aki megfogalmazza a fővárosi
misszió igényét, ő az, aki kijárja
egyházvezetőitől annak elvi támogatását, ő az, aki felkutatja a pénzügyi
lehetőségeket, ő az, aki e munkára megbízatást kap, és igen, ő az, aki azt
egyedül meg is kezdi, és végre is hajtja: Budapesten gyülekezet születik. Valószínűleg
hőskor ez. A nagy egyéniségek kora. A nagy álmodóké, akik hatalmas
teljesítmények mellett, óriási áldásokat élhettek meg, és velük együtt
mindazok, akik mellettük álltak és velük tartottak. Paternalista kor ez.
Az "atyák kora", amelyben a közösséget, úgy tűnik kevésbé zavarta az, hogy
vezetője saját belátása szerint, talán mások véleményét figyelmen kívül hagyva
vezet. Nem tudjuk mi lett volna ha Otto Melle gyülekezete elé állva 1904/1905
tájékán felveti nagy ívű ötletét a fővárosról. Vajon nem fogalmazódtak volna
meg jogos aggályok? Az ifjú, néhány éves magyar munka, az alig néhány metodista
lelkész, a nagy távolság, és a szűkös anyagi lehetőségek láttán nem tűnt-e
"Budapest"
egy meggondolatlan és megalapozatlan, tehát irreális ötletnek? Vajon egy
realista gyülekezeti elöljáróság miként válaszolt volna egy ilyen kérdésre?
Természetesen egyáltalán nem kizárt, hogy a felvetés megtörtént, az azonban
biztosnak tűnik, hogy ha a gyülekezet
még realista is lett volna, a lelkész nem volt az, és a közösség talán nem
csak, hogy nem tudta, de nem is akarta vezetőjét annak szándékától
eltántorítani.
Az egyházvezetés terén 2005-ben mutatkozó
"jelentős
eltérés" talán nem szorul túlságosan komoly kifejtésre. A 100 év során bekövetkezett a laikus fordulat,
amelynek egyik eredménye az, hogy az egyház, és a gyülekezet vezetése egy
sokkal demokratikusabb felfogásban történik. Az egyszemélyű, paternalista
döntések kora lejárt, a közösség önmagát vezeti. A 20. század egyháztörténetének
általános tendenciája ez, mely egyházunk életében az 1974-es szakadás utáni
időszakban kap különös hang-súlyt. Az
egyházat a paritás elve alapján működő lelkészi-laikus testület, az évi konferencia
vezeti, a gyülekezeteket pedig a presbitériumok, melyeknek testületi
felállásában a lelkész gyakorlatilag kisebbségbe "szorult" elöljáró. (Ez utóbbi
még akkor is így van, ha a lelkipásztori munkakört teljesítő személyeken talán
a mai napig megfigyelhetőek bizonyos paternalista vonások. Ezek mögött minden
bizonnyal e munkakör sajátos jellegzetességének - a "pásztorságnak" - a
kihívásait, összetett feladatrendszerét kell felfedeznünk.) Magunk közül
választunk vezetőket magunknak, és ezzel kétségtelenül sokkal inkább
azonosulunk közösségünk életével, munkájával, mint korábban. Ugyanakkor
valószínűleg ennek köszönhető, hogy a 21. századra kicsit lassabbak vagyunk,
hosszabb idő alatt hozunk döntéseket, illetve nem jellemzőek a rövidtávon
bekövetkező nagy horderejű változások, mint egykor. Talán óvatosabbak lettünk.
Realisták, akik kicsiket lépnek, de azokat biztosan, és előre.
Kovács Zsuzsanna
riportja Kovács Elemérné Mártával
A mostani emlékszámunkban szeretnénk egy
riporttal a régi Felsőerdősori gyülekezetet megidézni, milyen is volt az akkori
ifjúság, milyen mennyiben változtak azóta a dolgok pozitív és negatív irányban.
A szép és kevésbé szép emlékek megidézése talán segít nekünk másként látni egy-két
dolgot. Kovács Elemérné Márta válaszolt a kérdéseimre, és mesélt élményeiről.
Mesélj pár mondatban arról, milyen volt az
ifjúság a Felsőerdősorban, amikor fiatal voltál!
20 éves voltam, mikor a gyülekezetbe
kerültem, saját elhatározásomból. Akkor már hívő voltam. Nem az ifjúság volt az
ami megfogott, inkább az istentiszteletek. Olyan családias légkör fogadott,
hogy itt maradtam. Az öregeket nagyon szerettem. Máig emlékezetes maradt
számomra a hitük. Nagyon sokat jelentettek számomra imáik, tanácsaik, személyes
életük. Minták, példaképek voltak számomra. Az ifjúsághoz egy szülinap kapcsán
jutottam közelebb Kovács Korin keresztül, nagy szeretettel és érdeklődéssel
vett körül. Amúgy az ifjúság komoly keresztény fiatalokból állt, akik "jól
elvoltak" egymással. Olyanok voltak számomra, mint egy bevehetetlen erőd.
Korinak, a későbbi sógornőmnek hála, sikerült beépülnöm. Egy énekkarban
énekeltünk, aminek Iványi Pityu bácsi volt a vezetője. Cigány családokat
látogattunk meg vasárnap délutánonként, énekeltünk nekik, bizonyságot tettünk a
Bibliából. Volt olyan alkalom, amikor futva kellett menekülnünk, mert egy megkötözött
cigányasszony elkergetett. Akik behívtak magukhoz, oda szívesen bementünk,
énekeltünk, és a Bibliából közülünk valaki mindig elmagyarázott egy-egy
történetet.
Miben lett más azóta a gyülekezeti élet?
Miben lett jobb, mint régen volt, és miben változtak inkább rossz irányba a
dolgok?
Az ifjúság ugyanolyan komoly és szolgáló
volt, mint most, csak a fiúk voltak kevesen. A fiatalabb (serdülő) fiatalok
ugyanúgy nem tudtak az ifjúsághoz csatlakozni, mert a korosztály főleg húszon-harminc
évesekből állt. Férfiak is kevesen voltak, asszonyok azonban
30-an, 50-en. Fiatal létemre sokszor jártam női órára. A nők vezetője Ella néni
volt, egy időben lelki anyám is. Csendesnapjaikon szívesen láttak. Nagyon sok
tapasztalatuk volt testi-lelki szempontból egyaránt. Imádságuk hatalmas erőt
jelentett. Köztük és rajtuk keresztül mindig történtek csodák, szabadulások.
Most jobb az együttműködés. Akkor minden dolog egy-egy fontos személyhez kötődött.
A konfirmáció és férfióra a lelkész dolga volt, és a női órát és az ifjúsági
órát is mindig ugyanaz az egy személy tartotta. Ezek az emberek túl voltak
terhelve. Most a gyülekezet minden tagja, aki szeretne és tud, részt vállalhat
a gyülekezeti szolgálatban, a gyülekezet életében. Régen nagyobb bátorsággal hívtak embereket a
gyülekezetbe, mint ma.
Hogyan élted meg az egyházszakadást?
1974-75 körül, mikor első gyermekünk
megszületett, kezdtem hallani innen-onnan dolgokat Iványi Tibor bácsiék
másfajta gondolkodásmódjáról, vádjaikról. 10-20-30 év múlva kezdett kirajzolódni
bennem, hogy miért, hogyan történt ez a szakadás. Az idősebbek, akik tudták, mi
történik valójában, nem nagyon beszéltek ezekről a dolgokról. Talán
tapintatból, mert senkit nem akartak megterhelni. Sokan csak belülről őrlődtek,
sírdogáltak. Addig az ifjúsági csendesnapok egyet jelentettek Nyíregyházával,
akkor ez megszűnt. Később Kaposszekcsőre jártunk. Három lelkész vált ki az egyházból, a
negyedik volt Iványi Tibor bácsi. Ketten aztán visszajöttek ismét. Az ifjúság
nagy része a másik csoportba kezdett járni. A másik dolog, ami fájt, hogy
Hecker Ádám bácsit, az akkori metodista szuperintendenst és budapesti lelkészt,
akit nagyon szerettem, és tiszteltem, mint lelki atyámat, gúnyolták.
Rosszindulatúan kritizálták és támadták szavaikkal, irományaikkal. Nekem talán
szerencsém volt a szerencsétlenségben, hogy férjhez mentem, születtek a
gyerekek, és annyira lefoglalt a gyermeknevelés, hogy nem nagyon volt időm
tudatosan gondolkodni, hova is tartozzam. Oda kerültem, ahová férjem ment, és
ami közelebb volt a lakóhelyünkhöz. Két barátnőm elveszését azonban máig bánom.
Budapest, Felsőerdősor utca 5. - bérház-szociográfia
(1998)
A ház a VI. kerületben áll, a Felsőedősor
utcában, a Kodály körönd és a Lövölde tér között. Központi helyen, mégis kicsit
elrejtve - hiszen teljesen beleolvad az utcaképbe, egy a sok egyforma budapesti
utca közül. Ez a ház viszont csak kívülről olyan, mint a többi, a története
csöppet sem szokványos. Az itt lakók nem is tudják talán, mi mindent élt már
meg ez az öreg épület.
Az első adatok 1890-ből maradtak fenn. Ebben
az évben, augusztus 26-án dr. Herczel E. Manó
tanár kérvényt nyújtott be a székesfőváros tanácsához, hogy az
egyszintes épületben sebészeti gyógyintézetet működtethessen, valamint egy halottas
kamrát is magába foglaló földszintes toldalék épületet szeretett volna. Az
alpolgármester 1891. március 25-én írta alá az engedélyt.
A második emelet 1897-ben épült. Ha jól
megfigyeljük, a ház külsején is látszik, hogy nem egyszerre építették, az egyes
emeleteken ugyanis különbözőek a díszítések (az ablakok felett). Ugyanebben az
évben nyújtott be kérvényt Feldmann Gyula
háztulajdonos és neje lakhatási engedélyért. 1898. április 30-án meg is
kapták.
A ház életében az 1916-os esztendő hozott
nagy változást. Február 18-án ugyanis a Püspöki Metodista Egyház vette meg az
épületet, 308.000 koronáért. Mivel viszont nem volt még törvényesen elismert
egyház, a Rottenbiller utcában található Keresztyén Könyvesház nevére íratták.
A felavató ünnepségre ez év szeptember 3-án került sor. A ház vásárlásánál
fontos megemlíteni Fanny Nast Gamble nevét, aki egy amerikai német metodista
prédikátor lánya, illetve egy amerikai szappangyáros menye volt. Ő volt az, aki
anyagilag támogatta az egyházat, hogy meg tudja venni az épületet. (Érdekesség,
hogy ettől a Gamble nevű szappangyárostól ered a ma is működő Proctor &
Gamble cég.)
Az emléktábla, ami a tiszteletére
készítettek ma is megtalálható a kapualjban:
IN MEMORIAM
MRS. FANNY NAST GAMBLE
CINCINATTI, OHIO , USA
DEDICATED
- ALAPÍTVA
ANNO 1916
"Az első emeleten szép tágas imaterem van.
Az első emeleten egy-két szobás lakás, leányotthon számára, a második emeleten
szintén két szobás lakás, 'fiatal emberek otthona' számára van kijelölve. A 2.
emeleten van a lelkészlakás is, amely 3 szép tágas szobából áll. Az épületben
számos lakás van, melyek azonban mind ki vannak adva." (Békaharang 1916.)
A harmadik emelet 1923-ban épült meg.
"Az
eddigi két emeletre, még egy harmadikat emeltettünk, melynek minden helyisége a
mi rendelkezésünkre áll. Ezen a harmadik emeleten van a szuperintendens irodája
és lakása, a prédikátor előképző iskola, az ifjúsági otthon egyetemi hallgató-
és iparos- vagy hivatalnok-lakóinak szobáival, a gazdasági felügyelő irodája,
ebédlő, társalgó, konyha és a házvezetőnő lakása. Az első emeleten, az utca
felöli fronton van a magyar imatermünk és a földszinten az első üzlet: a
Keresztyén Könyvesházunk könyvkereskedése." (Békeharang 1923. május 15. Az
újságot a Keresztyén Könyvesház adta ki.)
1949. szeptember 29-én a ház tulajdonjoga a
már törvényes vallásfelkezetként elismert Metodista Egyház kezére került. Erről
az időszakról a lakók pozitív emlékekkel számoltak be. Különösen egy Dobozi
Ferenc nevű házmester emlegettek. Állítólag az ő idejében volt a legnagyobb a
rend. Pontos ember volt, szigorúan nyilvántartotta a lakókat. (A lakbér 35
pengő volt.) Azoknak is be kellett jelentkeznie, akik vidékről érkeztek
rövidebb időre. A házirend is szigorú volt. A kapu reggel 6-tól este 10-ig volt
nyitva. Az este 10 után érkezőktől 10 fillért szedett be a házmester. (Ez egy
héten kb. 30 pengő bevételt jelentett.) Mellette működött még egy viceházmester
is, aki pl. a szemetet gyűjtötte össze az ajtók elől.
A ház érdekességének számított a 3. emelet
utcai részén található "legényotthon", amelyhez 11 szoba, egy hálóterem,
ebédlő, konyha és személyzeti szobák tartoztak. Egy házvezetőnő rendszeresen
főzött az itt élőknek. A ház többi lakója is szívesen járt ide ebédelni.
Az utcai fronton, a földszinten több üzlet
is működött. Egyrészt a Keresztyén Könyvesház, amely füzeteket és más írószert
is árusított, másrészt volt egy fodrász, valamint itt dolgozott egy Likota nevű
cipész, aki állítólag 20 pengőért készített cipőt méretre.
Az újabb változás 1953-ban következett be.
Ebben az évben, egy 1952-es törvény alapján az épület 70%-a a magyar állam
birtokába került. 1969. április 15-én, mikor a ház társasházzá alakult a VI.
kerületi Ingatlankezelő Vállalatot és a Metodista Egyházat tulajdonostársaknak
jelölték meg. A társasház alapító okiratban részletesen leírták, mi az, ami a
közös tulajdon és mi az, ami az Ingatlankezelő Vállalat, illetve az egyház
tulajdona.
Az 1990-es évektől kezdte az Ingatlankezelő
Vállalat a lakásokat eladni a bérlőknek. Így a jelenlegi, 1998-as felmérés
alapján az egyházé 30,67%, az önkormányzaté 10,90%, a többi pedig
magántulajdon.
A mostani lakások nagyon különbözőek:
1. szoba
- konyha - külső közös WC » 4 db
(Fszt.: 3db, III.em. 1db)
2. 1 szoba,
félkomfort »
1 db
(IV.em. Az egyetlen tetőtéri lakás!)
3. 1 szoba, komfort » 3
db
4. 1,5 szoba, komfort » 1 db
5. 1 szoba - hall,
komfort » 1
db
6. 2 szoba, komfort » 14
db
7. 2,5 szoba, komfort » 4 db
8. 3 szoba, komfort » 3
db
9. 3,5 szoba, komfort » 1 db
10. 4 szoba, komfort » 2 db
11. 11 szoba, komfort » 1 db
(Egyházi otthon, ill. iroda.)
A földszinten található 8 lakás, 2 üzlet (Videotéka,
Fegyverbolt), egy gyülekezeti terem, illetve egy pinceterem. 10 lakás van az
első, és 9 lakás a második emeleten. A harmadik emeleten pedig 5 lakást
találunk, valamint a Metodista Egyház otthonát, illetve könyvtárát.
Az átlagos lakásméret 58,02 négyzetméter, az
átlagos szobaszám pedig kb. 2. (Ha az imatermet, üzleteket, egyházi irodát,
pincetermet nem számoljuk.) A lakások összesen 1972,80 négyzetmétert tesznek
ki, a ház 2543 négyzetméteres. Ebből egyházi tulajdon 779,65 négyzetméter,
önkormányzati tulajdon 277,12 négyzetméter, a többi magántulajdon.
A ház kívülről eléggé
"megviselt" állapotban
van, még a háborús lövedékek nyomai is látszanak a falán. Ennek oka talán az,
hogy közös tulajdonban áll. Az utóbbi években kezdték el a belső udvar, a
körfolyosók, illetve a lépcsőház rendbetételét. A közös tulajdon időnként a
lakók között is teremtett, illetve teremt kisebb konfliktusokat, mégis azt
mondhatjuk, hogy mára egy jól működő lakóközösség alakult ki, amely magába
foglalja a házban sok mindent megélt 80 éven felülieket és a legújabb generációt képviselő gyerekeket is.
(A Magyarországi Metodista Egyház 1999-ben
avatta fel a Kiscelli utca 73-ban Egyházközpontját, ahol 2004 óta évi
konferenciai jóváhagyással önálló közösségként működik az Óbudai Gyülekezet.
2005-ben a Felsőerdősor utca 5-ben a Pesti Gyülekezet már csak egy II. emeleti
lelkészlakással, egy földszinti imateremmel, illetve a fentebb idézett pinceteremmel
rendelkezik. A ház lakóközössége idén júniusra a tetőt újíttatta fel. -
A
főszerk.)
A kiteljesedés évei
- Budapest, 1905-1911
Ha értékelni akarnánk az 1905-ig tartó
- a
születés éveit (1898-1900), illetve a korai éveket (1901-1905) követő - hét
éves időszakot akkor azt kellene mondanunk, hogy a metodista egyháznak
egyértelműen sikerült megvetnie lábát Magyarország "szélső szegletében".
Bécstől függetlenül, önálló körzetként működik Bács-Bodrog vármegyében, három
állandó lelkésszel, egy teológussal, és legalább hat igehirdetői állomással,
gyülekezettel. A "láb megvetését" tehát nevezhetjük kifejezetten szilárdnak,
vagy minősíthetjük megalapozásnak. Az ambiciózus Otto Melle - aki továbbra is
nagy odaszánással vezeti a munkát - úgy tűnik így tekint vissza az elmúlt
esztendőkre: a még mindig csak 30 éves férfi 1905-ben elég erősnek tartja az
alapot ahhoz, hogy építkezni kezdjen rajta, még pedig nem kisebb nagyságú és
távolságú helyen, mint az ország fővárosában, Budapesten.
Mellének már érkezése pillanatától megvan a
maradandó "Budapest-élménye". Szinte megható, ahogy 1931-ből, több mint három
évtizednyi távolságból világosan emlékszik vissza az első találkozásra: 1900
decemberében, útban a Bácska felé, az éjjeli bécsi vonatból, a hajnali
szürkületben kibontakozó városi fények ragadnak meg képként emlékezetében.
Átfutó pillantások ezek: az úton levőnek nincs ideje a kiszállásra. A
"Bécs-Budapest-Bácska háromszögben" a találkozások azonban folytatódnak. Mellének
a magyarországi munkát képviselve Ausztriában, illetve az évi konferenciákon Észak-Németországban
kell megjelennie, azaz a fővárosnak rendszeresen átutazó vendége. Így
fogalmazódik meg benne lassanként egy új terv, meglátja az új úti célt.
"Minden egyes
alkalommal, amikor Budapestre jutottam és a Duna mellett sétáltam, s gyönyörködtem
a csodálatos képben, ami az ember elé tárult: a Hegy, a Vár, a Halászbástya, a
másik oldalon pedig a kék Duna, a többtornyú Parlament épülete; amikor aztán a
Körúton vagy az Andrássy úton az emberek tömegeit láttam, akik mellettem
elhaladtak, mindig úgy éreztem, mintha itt lenne egy munka, amire a metodisták
vannak elhívva, és csöndben azért imádkoztam az Úrhoz, hogy adjon nyitott ajtót
számunkra."
Szembeszökő, ahogyan az emlékező szavakban
feltűnik a küldetéstudatos hangsúly. Nem elfelejtve, hogy a szöveg több, mint egy nemzedéknyi idővel később, egy érettebb férfi
mondatait örökíti meg, azt kell mondanunk, hogy természetes, szinte elvárható
jelenségről van szó. Az idézett visszaemlékezés után talán kijelenthetjük, hogy
az isteni küldetésben való meggyőződés olyan identitásjegy, amely az egyház
megmaradásának, megerősödésének, végeredményben pedig
terjedésének egyik legfontosabb feltétele. A cél megvalósításához azonban idő
kell.
Bár a pontos időpontokkal egyelőre nem vagyunk
tisztában, tudjuk, hogy Melle - miután "összeszedi bátorságát" - először a
kerületi elöljáróhoz, azaz szuperintendenséhez, Wilhelm Weiß Schützhöz fordul
tervével. A válasz nem túlságosan bíztató, ám nem is elutasító: a
vállalkozásnak nincs anyagi fedezete, hacsak a Püspöki Metodista Egyház
Missziós Hivatala nem nyújt segítséget. Melle nem tétovázik, s a hivatalnak egy
memorandumban írja le szándékát, mely szerencsés fogadtatásban részesül.
William Burt , aki 1904-ben követi John Heyle Vincent
püspököt a kontinentális Európáért felelős püspöki székben, elkötelezett híve
a dél-kelet-európai munkának. Nem véletlenül. Az angliai
születésű Burt 1886-ban érkezik Olaszországba, hogy három évig a Milánói
kerületet, majd 1889-től a teljes olasz missziót vezesse szuperintendensként. Európairól van szó, aki ráadásul 1902-ben
személyesen is találkozik Otto Mellével, s testközelből ismeri meg munkáját:
Burt ez év áprilisában Vincent püspök útitársa, s útban Bulgária felé ő is ott
jár Szenttamáson! A
kérésnek tehát igyekezett teljességgel eleget tenni, mégpedig Melle számára is
meglepő gyorsasággal: "S amit nem vártam volna bekövetkezett, az 1905-ös Évi
Konferencia, amely Plauenban gyűlt össze, én magam elhelyeztettem a
Bácskából Budapestre, és Burt püspök az ottani munka megkezdésével bízott
meg." A megbízással a "kiteljesedés éveinek" legjelentősebb
eseménye veheti kezdetét: megindulhat a budapesti gyülekezet megalapítása.
Melle 1905. augusztus 4-én Jakob János
kíséretében érkezik meg Budapestre. Jakob tanulmányai folytatására indul vissza
Frankfurtba. A drezdai születésű németnek tehát a szó szoros értelmében egyedül
kell hozzálátnia az önmaga által választott és egyáltalán nem egyszerű
feladathoz. Az 1898-as, 1899-es és 1900-as helyzettel való összevetésből
kiderül, hogy a különbség látványos. Budapesten nincsenek meghívók. Nincsenek
metodista prédikátorra várakozó kisebb-nagyobb csoportok, nincsenek szoros
ismerősök, s úgy tűnik a lazább kapcsolatok is
hiányoznak. Legrövidebben talán így fogalmazhatnánk: nincsenek emberek, s hely
sincs, ahol lehetnének. A követendő példára, mint jó viszonyítási alapra Melle
gyorsan rátalál. Első budapesti vasárnapján egy
baptista istentiszteleten vesz részt, ahol megilletődve figyeli az alkalom
mintegy 150 fős létszámát. "Mikor jutunk mi oda, hogy egy ilyen gyülekezetünk
lesz?" - olvashatjuk naplójából.
Első dolga a lakáskeresés. A tapasztalatok nem túl
bátorítóak. A prédikátor csak a hónap végén, augusztus 30-án talál lakást és
egy kis termet, feltűnően jó helyen, a város centrumában, az Erzsébet körút 48.
szám alatt. A termet azonban csak novemberben veheti át az egyház
számára. Ez persze nem okoz problémát, munka akad
másutt is. Mivel a budapesti misszió kényszerű csúszást szenved és szeptemberben még nem érkezik meg az ő bácskai szolgálati
helyére rendelt negyedik metodista prédikátor, Otto Hänel, ezért Melle ebben
a hónapban helyettesít, októbertől pedig minden bizonnyal besegít a
Szenttamáson folyó munkába. A valódi kezdés
tehát - például a terem bebútorozása, berendezése - csak november elején
történik meg. Melle lendületét azonban nem töri meg a hosszú várakozás. 1905.
november 16-án csütörtökön, Otto Melle budapesti lakásán végre megtarthatja
az első metodista imaórát.
"Talán nem érdektelen, hogy a résztvevők
nevét felsoroljam. Olyan barátok voltak ők, akiket ez idő alatt ismertem meg,
és akik szívesen támogattak tanácsaikkal és segítségükkel: Schorr úr és
felesége, Anna Schorr kisasszony, Thomasko úr, Groß úr és Wiederkehr úr. Néhány
szót mondtam a közös imádságról a Máté 18,19 alapján:
'Ha ketten közületek egy akaraton lesznek a földön minden dolog felől, a mit
csak kérnek...' Aztán meghajtottuk a térdeinket és komoly imádságok szálltak az
ég felé isteni vezetésért és erőért. Számomra ez hitem megerősödésének órája
volt..."
Tehát sikerül. A metodista egyház budapesti
"bemutatkozó" alkalmán hat fő vesz részt, egy család három tagja, valamint
három férfi. A résztvevők valamennyien a lelkész újdonsült, fővárosi
ismeretségi köréből kerülnek ki, akik úgy tűnik valamennyien felekezeti
háttérrel, vallási gyakorlattal érkeznek az imaórára: a "barátok" együtt
hajtják meg térdeiket, és komolyan imádkoznak.
Melle természetesen nem áll meg. Néhány
nappal később Rudnay Béla főszolgabíróhoz megy, hogy tájékozódjon milyen
feltételekkel kezdheti meg az istentiszteletek tartását. A főszolgabíró nagyon
barátságosan Garlotty szolgabíróhoz irányítja őt. A fogadtatás itt ugyancsak
kedvező. A szolgabíró kiváló németséggel beszél vele, és érdeklődéssel
hallgatja végig Melle "kiselőadását" a metodizmus feladatáról, történetéről.
Beszélgetésük során azonban kétkedve fogadja Melle tervét, miszerint később
majd magyarul is szeretne prédikálni. Véleménye szerint a magyar nyelv a
németek számára túlságosan nehéz. Nos, elárulhatjuk, hogy a városi hivatalnoknak
nem lesz igaza: Melle 1908-ban, hét éves itt tartózkodás után már magyar nyelvű
prédikációt tart! A budapesti kezdetek történetéhez tartozik az az
anekdota-szerű eset, amely szerint a komoly budapesti misszionárius
borítékoláskor az írásos bejelentkezését véletlenül elcseréli, s a
többszörösen javított piszkozat kerül átadásra. Garlotty mosolyogva átveszi, s
a tévedéssel nem törődve az engedélyezést gyorsan elintézi. Melle
postafordultával kapja a választ, a metodista istentiszteletek budapesti
megtartásának immár semmi akadálya.
Az első istentisztelet november 21-én kedden kerül megrendezésre. Az elszánt Otto Melle
alaposan, ám "félelmekkel és reszketéssel" készül az alkalomra. 400
meghívókártyát nyomat, melyből 150-200 darabot ő maga oszt szét Budapest
utcáin. Ezután a német újságok szerkesztőségeit keresi fel: a Neuen Pester
Journals-t, a Pester Lloydot, és a Neuen Politisches Volksblattot.
A szerkesztők barátságosan fogadják, és újsághírét a napi újdonságok között
veszik fel. A hirdetés a következő: "A Püspöki Metodista Egyház új imatermének
megnyitó ünnepsége az Erzsébet körút 48. szám alatt november 21-én
kedden kerül megtartásra." A Pester Lloyd önkényeses változtat a hirdetésen: itt a
"megnyitó ünnepség" helyett "ünnepi megnyitó" szerepel a
szövegben. Bár kissé nehezen megkülönböztethető a két szókapcsolat közötti
különbség Melle mégis arról vall, hogy tudatosan kerülte az "ünnepi" jelző
használatát. Nem tudta, hogy kik jönnek, hogy egyáltalán jön-e valaki, s hogy
az alkalom ünnepi lesz-e, vagy pedig egészen más jelleget ölt. Melle szorongva
várja az istentisztelet kezdetét, néhány perccel hat előtt még senki sincs
jelen.
"Aztán hallottam a szobámból, ahogy kinyílik az ajtó, és
valaki erőteljes léptekkel belép a terembe. Bár úgy gondolom, hogy nem vagyok
kíváncsi természetű, mégsem bírtam magam lebeszélni arról, hogy a kulcslyukon
keresztül kinézzek, hogy lássam ki az első hallgatóm. Felfedeztem, hogy egy
evangélikus lelkész és zsidómissziót végző ember, G. volt,
akit ebédnél ismerhettem meg, s aki valószínűleg szimpátiából jött, hogy
bátorítson engem. Hasonlóképpen folytatódott: lelkészek, zsidómisszionáriusok,
bibliaterjesztők. Az összejövetel tehát megtartásra kerülhetett. Továbbra is
különleges helyzetben voltam, hiszen ha egy metodista gyülekezetet akar valaki
alapítani, és a hallgatóság evangélikus és református lelkészekből áll, akkor
igehirdetőként az ember valahogy nem találja a helyét. De jöttek még mások is.
Az egyik építkezésen egy csapat németül beszélő kőművest találtam, akik Tolna
megyéből jöttek, és őket is meghívtam, akik később elmondták nekem, hogy ők szociáldemokraták.
Mennyire nagy volt az örömöm, amikor ezek a férfiak beléptek a terembe! Ők voltak a segítségemre anélkül, hogy
tudták volna, hogy ezen az estén az üzenetemnek irányt adjanak. Sajnos már a
következő napokban visszautaztak otthonukba. A téma, amiről beszéltem így
szólt: 'Mit akart Jézus?' És az igehirdetési hely: 'Azért jött Jézus, hogy
megkeresse és megtartsa, ami elveszett." Az összejövetel után ezt írtam
naplómba: 'Vajon a mai este gyümölcsöt terem majd? Bárcsak egyetlenegy kis
magocska lenne.'"
Magocska
pedig van. Bár az első istentisztelet mintegy 20 résztvevője - lelkészek, zsidómisszionáriusok,
bibliaterjesztők, s a német építőmunkások - a beszámoló szerint gyakorlatilag
csak látogatónak minősíthetők, Melle a következő hetekben keddenként
rendszeresen tart istentiszteletet Budapesten. A Bácskából meglehetősen hosszú,
körülbelül 230 kilométert vonatozó prédikátor fővárosi tartózkodása rövidesen
egy vasárnap délután ötkor tartott előadással bővül. Az ezt követő időszak
beosztása szerint az "utazóprédikátor" általában vasárnaptól keddig az Erzsébet
körúton, szerdától vasárnapig pedig a Bácskában
dolgozik. A misszió már a kezdetektől túllép a német nemzetiségi határokon.
December 10-én egy magyar kékkeresztes csoport a metodista imateremben tart
gyűlést. Bár forrásunk megfogalmazása nem egészen világos, s nem tudjuk, hogy a
csoport megalakítása, vagy csupán a hely biztosítása köthető a metodistákhoz, a
magyarok felé való nyitottság ténye megkérdőjelezhetetlen. 1906. január 14-én
Melle már magyar hallgatóság előtt beszél - egyelőre Thomasko testvér
tolmácsolásával.
Karácsony előtt már 30 személlyel is
számolhatunk a metodista alkalmakon. Februárban ismeretlen adakozó lepi meg az
egyik útján csak kedd este érkező lelkészt: a teremben vadonatúj harmónium
várja. Az istentisztelet után postájának felnyitásakor a rejtély megoldódik:
"Ezt a hangszert az Ön terme számára az Úr Jézus iránti szeretetből adományozza
egy lélek, aki szeretne örök életre újjászületni." - áll egyik levelében. Melle
jelként értékeli az eseményt: "Megtört a jég." - mondja. Márciusban elérkezettnek
látja az időt arra, hogy egy hosszabb, keddtől vasárnapig tartó
előadássorozatot indítson. A sorozat a vallásos ébredésekről szól, s a
kezdeti ijesztő tapasztalat után - szerdán kevesebben vesznek részt, mint
kedden - rendkívül áldásosan, jól sikerül: szombat este és vasárnap délután a
terem az utolsó helyig megtelik. A záróelőadást követően egy úgynevezett
utóössszejövetelre kerül sor. Ez az együttlét tulajdonképpen "leleplezi" az
előadássorozat célját. A lelkész valójában több napos evangélizációt tart,
melynek végén előrehívja mindazokat, akik az Istenhez térés, a megtérés lépését
meg szeretnék tenni. A hátramaradó csapat tagjai németül és magyarul könnyezve
imádkoznak bűnbocsánatért a térdükön. Nem sokkal ezután - 1906. május 20-án
- Melle fölveszi a metodista egyház első nyolc budapesti próbatagját.
A budapesti gyülekezet élete lassan
kivirágzik. Megszervezésre kerülnek az első osztályalkalmak, a teaestek, sor
kerül az énekkar, az ifjúsági és férfi szövetség megalakítására. Húsvéthétfőn
a gyülekezet Hűvösvölgybe kirándul. A német lelkész szerint a gyülekezet első
szeretetének ideje ez. A német és magyar munka szoros és testvéries
összefonódásáról sokat elárul az az ajándék, melyet 1906 húsvétja után kap a
gyülekezet. Arról az asztalterítőről van szó, mely a szószékül szolgáló
igehirdetői asztalra készült, átellenes oldalain aranybetűkkel hímezve: két
nyelven a következő szavakkal: "Krisztus a mi életünk! - Christus unser Leben!”"
(...)
1906 áprilisában a budapesti munka fél éves
állásáról maga Burt püspök győződik meg. Nem tudjuk milyen összeköttetés
révén, de látogatása során a püspök Otto Mellével együtt audienciát kap Apponyi
Alberttől, az akkori vallás- és közoktatásügyi minisztertől. 1907 őszén a 32
éves Melle megnősül. Szeptember 3-án elveszi egy tekintélyes zwickaui
polgárcsalád lányát, Hanna Eckhardot. Ez az esemény kétségtelenül arra utal, hogy
szászországi otthonával korántsem szakad meg kapcsolata. Az ifjú házaspár a
Jósika utca 28-ba költözik. A költözés oka ismeretlen, ám legvalószínűbb az,
hogy az Erzsébet körúti gyülekezeti lakás egyszerre nem képes kielégíteni egy gyülekezet és
egy házaspár igényeit.
Az 1907-es esztendő azonban nem csak ezen
esemény miatt rendkívüli. Az ez évi Észak-németországi Évi Konferencián, mely
június 19-e és 24-e között ülésezik Berlinben, döntés születik arról, hogy az
Ausztria-Magyarországon folyó munka szervezetileg önálló kerületként működjön
tovább. A budapesti gyülekezet lelkészét a döntés annyiban érinti, hogy őt
választják meg a kerület elöljárónak. Melle több gyülekezetért felelős szuperintendens
lesz, aminek legfontosabb következménye, hogy nem tudja többet egyedül ellátni
a budapesti közösség vezetését. A megoldás azonban adott: Johannes Jakob,
vagyis Jakob János 1907-ben fejezi be három éves teológiai tanulmányait Frankfurt
am Mainban. Az 1907-es szolgálati listán tehát megjelenik az első magyar
metodista lelkész neve, s mellette szolgálati helye: Budapest. Jakob a német
istentiszteleteken helyettesíti Mellét, de ezzel egy időben
ugyanabban a teremben elkezdi a magyar nyelvű igehirdetői szolgálatot is. A
tevékeny fiatalember emellett munkát kezd Palotaújfalun, lefordítja a Püspöki Metodista Egyház Általános Szabályait, és traktátus sorozatot ír
"Az
élet útja" címmel.
Jakob érkezése a budapesti közösségben
látványos változásokat eredményez. Az Erzsébet körúti metodista
istentiszteletek német és magyar nyelven folynak, az ünnepélyes alkalmakkor az
énekek, a köszöntések, és a szavalatok német és magyar nyelven hangoznak el.
"A változatosság kedvéért" olykor a magyar igehirdető
prédikál németül, vagy a német magyarul. A vasárnapi iskolában azonban érdekes
módon kizárólag a magyar nyelvet használják.
Melle a két országra kiterjedő elöljárói
munkaköre mellett még mindig képes időt szakítani a helyi munka
kiterjesztésére. 1908 során nem tudjuk milyen kapcsolatokon keresztül Kispesten és Angyalföldön tud csoportokat szervezni, melyek
beszámolója szerint gyümölcsözőnek is bizonyulnak.
"1908 áprilisában tartottam az első
összejövetelt Kispesten, a Melek családnál. Még élénken előttem
van annak az estének a képe. Körülbelül 15 férfi ült ott, és úgy dohányoztak,
mint a törökök. Arra a kérdésemre, hogy egy óra idejére készek lennének-e
abbahagyni a dohányzást, nyugodtan félretették a cigarettáikat és
szivarjaikat, és figyelmesen hallgattak. A legutóbbi konferencia ideje
alatt különös örömömre szolgált, hogy Kispestet újra meglátogathattam, és
abban a szép otthonban, amelyet az Úr ajándékozott nekünk igét hirdethettem.
Angyalföldön valamivel később került sor az első összejövetelünkre, mint
Kispesten. Petneházy utca 25. Itt pedig először
magyar nyelven prédikáltam az I. Timóteus 1,15-ről, aztán még egy német nyelvű
felszólalás következett. Most már Angyalföldön is saját otthona van a
gyülekezetnek."
Az idézet értelmezésével vigyáznunk kell, a
megfogalmazás ismét homályos kissé. Tekintve, hogy a szöveg 1931-ben jelenik
meg, a kispesti és az angyalföldi gyülekezetek "otthonait" nem helyezhetjük
az 1908-as év közvetlen közelébe. Már csak azért sem tehetjük ezt, mert egy
1911-es szolgálati lista Budapesten mindössze Palotaújfalut jelzi az Erzsébet
körúton kívüli igehirdetői állomásként. A kispesti látogatás
azonban nem kétséges, mint ahogy az sem, hogy Melle még 1911 előtt jár
Angyalföldön. Ebben az évben ugyanis a "gyülekezetplántáló" prédikátort
elhelyezik a fővárosból. A szuperintendensnek költöznie kell, méghozzá
Bécsbe, ahonnan már nem lehet túl sok ideje arra, hogy Angyalföldön
háziistentiszteletet tartson német és magyar nyelven. Mindent egybevetve azt mondhatjuk, hogy fennállásának
harmadik évétől a megerősödő budapesti gyülekezet új lehetőségek után néz,
melyekkel élni kíván, egyszóval épül. A lendület azonban 1910-ben megtörik.
Otto Melle júniusban hosszabb időre, talán egy teljes hónapra távol van
gyülekezetétől. Konferenciákon vesz részt a kontinensen és azon túl. A skóciai
Edinburghben megrendezésre kerülő Világmissziói Konferenciára a Püspöki
Metodista Egyház Missziós Bizottságának küldötteként érkezik. Nem tudjuk pontosan miért, de a következő
hónapban Jakob János hírtelen kilép a lelkészi szolgálatból. A magyar istentiszteletek
elmaradnak. A hazaérkező Melle szerint Budapest krízisbe kerül. A problémák
okát úgy hiszem jól látja: tisztességesen nem lehet az
egyház két országnyi kerületét és az egyik helyi gyülekezetet egyszerre vezetni.
Hogy 1911-ben a fővárosi gyülekezet a nehézségek ellenére áldásokról számolhat
be valószínűleg csak annak köszönhető, hogy Melle kerületi szuperintendensi
munkakörének rovására Budapestre szán több időt.
Budapest krónikáját az 1910-es évszámmal
kell lezárnunk korszakunkban. A kiteljesedés éveinek sokoldalú egyházvezetője
példátlan dolgot tesz: evangélizációs céllal magyar nyelvű metodista havilapot
alapít. Az ötleteiben úgy tűnik kimeríthetetlen Melle 1910 januárjában kiadóként indítja útjára a magyarországi metodizmus történetének
első rendszeresen megjelenő újságát, a Békeharangot. A szászországi német, aki ekkor már két éve
jól beszél magyarul, úgy gondolja, hogy a lapra szükség van, hisz abban, hogy
olvasni fogják. Otto Melle tehát, a Magyarországon eltöltött kilenc év után
megingathatatlanul biztos abban, hogy a metodista egyháznak feladata van a
magyarok felé. A kérdés immár csak az: képes lesz-e céljának megfelelően
"egyházat vezetni"?
Bár kétségtelenül a budapesti munka
kifejlődését kell ezen időszak leglényegesebb eseményének tartanunk, nem
feledkezhetünk meg a bácskai gyökerekről, a kiindulópontról. A kiteljesedés hét
évének kutatásában talán legsúlyosabb hiányként kell megemlítenünk, hogy a
három Bács-Bodrog vármegyei körzetből csupán egyetlen konferencia jegyzőkönyv
van birtokunkban.
Az itt közölt
tanulmány a 100 éves évforduló alkalmából 2005 októberében megjelenő Keskeny utak című tanulmánykötetből vett részlet. Az idézetek
helyét, és a hivatkozásokat lásd ott!
Egy évszázad a budapesti gyülekezetben
Három válság
Ma már szinte hihetetlenül hangzik, de a
budapesti gyülekezet plántálása a Bácskából történt, s az ott működő, szépen
gyarapodó gyülekezetekhez képest a budapesti "vidékies" gyülekezet maradt
egészen az első világháborúig.
Az első világháború egy virágzó missziót
tört derékba. Az Osztrák-Magyar Monarchia felbomlása, a trianoni békeszerződés
nyomán a magyarországi metodisták elszakadtak az osztrák, olasz testvéreiktől,
de a határon túlra került valamennyi gyülekezetünk is, az egy budapesti
kivételével, amelyben egyetlen lelkész maradt, Martin Funk. Ahogy a lelkész,
úgy a gyülekezet többsége is német volt, azonban már közvetlenül a háború után
magyar munkatársak is csatlakoztak és megkezdődött a budapesti magyar
gyülekezet szervezése. Ekkor nyerte el Budapest azt a kettős feladatot az
egyházban, amivel ma is rendelkezik: legnagyobb gyülekezetünk, mind
létszámában, mind anyagi erejében, egyúttal az egyház adminisztratív,
szervezeti központja is egyben. Az 1930-as évekre a vidéki gyülekezetek
utolérték létszámban a budapestit, a nyíregyházi pedig
jócskán túl is nőtte azt.
A második világháború nem kisebb csapást
mért az egyházra, mint az első. A lelkészeink a frontra mentek, több épületünk
megsérült vagy meg is semmisült, mint az Országbíró utcai angyalföldi épület.
Megrendítően írt Budapest ostromáról Szécsey János, aki egyedül látta el a
szolgálatokat a fővárosban. Az egyház központi épületét bombatalálat érte,
gyerekek haltak meg az utcai lövöldözések alatt, több zsidó családot
elhurcoltak, nagy részük nem is tért haza. Testileg-lelkileg megtörve várta a
kollégái hazatértét.
A háborút követő években, a kommunista
hatalomátvétel eredményeként az egyház mozgástere beszűkült, sokféle
szolgálatáról le kellett mondania. A bezárkózás éveiben Budapest nem tudta
igazán betölteni azt a központi szerepet, amelyet a vidéki gyülekezetek vártak.
A külső kapcsolatok megszűnése, a belső feszültségek növekedése azután egy
csoport kiszakadásához, így a budapesti gyülekezet kettészakadásához is
vezetett. 1974-ben. A Kádári konszolidáció éveiben továbbra is szűk
mozgástérben igyekezett talpra állni az egyház.
Gyülekezeti élet
Budapesten
Budapesten szinte az első évektől kezdve
több igehirdetői állomás is működött, ezek közül némelyik önálló gyülekezetté
fejlődött. A német gyülekezet többszöri költözés után találta meg végleges
otthonát a Felsőerdősor utcában, ahol egy amerikai adománynak köszönhetően
1916-ban egy egész bérházat megvásárolt az egyház. Itt már kényelmesen elfért
az imaterem, a lelkészlakás, a Keresztyén Könyvesház és sok más egyéb feladatot
kiszolgáló helyiség.
A gyülekezet missziós kisugárzását jelzi,
hogy Kispesten, Angyalföldön is alakultak közösségek. Házi csoportot tartottak
Pestszentlőrincen, Pesterzsébeten, Rákosszentmihályon. A háború után csak a
kispesti állomáshely maradt meg, ami azután az 1974-es egyházszakadáskor
veszett el.
A budapesti gyülekezetet minden időben a
sokszínűség jellemezte, mind az életkort, mind a nemzetiséget tekintve. Ennek
megfelelősen színes egyesületi élet bontakozott ki a fővárosban, német és
magyar női órák, ifjúsági csoportok, énekkar működött szinte mindig a száz év
során.
Szeretetszolgálat a
fővárosban
A gyülekezet sokrétű szolgálatot végzett
abban a társadalomban, amelyben élt, s igyekezett annak bajait orvosolni
lehetőségeihez mérten. Igazából már a budapesti gyülekezet megszervezésekor is
az a gondolat foglalkoztatta a metodista lelkészeket, hogy itt különösen nagy
szükség van Isten igéjére, s hogy azt kézzel foghatóvá tegyék a fővárosban élők
számára. Érzékelték ugyanis, hogy a társadalom bajai a fővárosban koncentráltan
jelentkeztek.
A budapesti gyülekezet szociális munkájának
legaktívabb időszaka a két világháború közötti évek esett. Ekkor az egyház
szabadon tevékenykedhetett, sőt a kormányzat különösen hálás volt az egyház
áldozatkészségéért. A külföldi adományok is akadálytalanul juthattak el az
egyházhoz, s az amerikai testvérek nem is fukarkodtak az új közép-európai
missziók támogatásával. A legnevezetesebb metodista kezdeményezés az 1920
elején szervezett "Huszár-akció" volt, amikor Huszár Károly miniszterelnök
személyesen fogadott egy Amerikából érkezett metodista küldöttséget. Az
amerikai püspök, egy gyáros és egy újságíró az elcsatolt területekről érkezett
magyar menekültek sorsának enyhítésére hoztak egy nagy összegű adományt, és
végig is járták a nyomornegyedeket, meg a Nyugati pályaudvar vagonlakásait. Ez
az országos publicitást kapott ügy azután évtizedekre megalapozta a metodisták
jó hírnevét.
A budapesti gyülekezet tagjai óriási
áldozatkészséget s hajlandóságot mutattak a segítésre, s itt elsősorban nem a
befolyt adományokra kell gondolnunk, hanem arra a számos ötletes, sok munkát
igénylő szolgálatra, amit felvállaltak.
Ezek közül máig működő szolgálata
Budapestnek, hogy a fővárosba érkező fiataloknak szállást, étkezést, lelki
közösséget nyújt. A metodista Otthon 1911-ben létesült. Kezdetben fiatal fiúk,
később lányok részére is alakítottak ki szobákat és közös helyiségeket. Az
ötlet Johannes Flepstől származott, aki az Otthon vezetője lett, majd a
gyülekezet is mögé állt. Bútorral, konyhai eszközökkel, ágyneművel látták el a
lakókat. Mivel nemcsak metodisták laktak az egyházépületben, jó hírét sokfelé
elvitték. "A keresztyénségnek praktikus felfogása
által, mint az a mi otthonunkban történik, otthonmunkánk széles körben vált
ismeretessé és sok előítélettől szabadított meg minket." - írta egy helyen az
egyház szuperintendense, Martin Funk. Más formában, de az Otthon ma is áll.
Úttörő kezdeményezése volt az egyháznak a
keresztyén népiroda felállítása is, amelyet megint csak gyülekezeti
tagok kezdeményeztek. Az irodában három ügyvéd, egy orvos és a budapesti
lelkész nyújtottak ingyenesen jogi, orvosi segítséget. Eltűnt katonákat,
gyerekeket, szülőket kereső családtagoknak segítettek, kilakoltatás ellen
kerestek védelmet, válóperekben segédkeztek, vagy éppen házasságon kívül
született gyerekek ügyét rendezték. Hasonló intézmények szép számmal alakultak
azokban az években, de a metodista iroda volt az egyetlen, amely felekezetre,
pártállásra való tekintet nélkül fogadott bárkit. Ennek köszönhetően a
polgármesteri hivatallal is jó kapcsolatba került az egyház.
Az 1920-as évek nagy vállalkozása volt még
az alkoholmentes étterem működtetése. Az alkoholizmus elleni küzdelem a
metodista mozgalom célkitűzései között kezdettől szerepelt. A Dob utcai étterem
a magyarországi Kék Kereszt mozgalom központjává is vált. A vállalkozást a nagy
gazdasági világválság söpörte el.
A budapesti gyülekezet történetében a jó és
a rossz idők, a gyarapodás és a megtorpanás évei, a társadalomban végzett aktív
szolgálat és a befelé fordulás, bezárkózás időszakai egymást váltották. Azonban
a nagy tragédiák, mélypontok után is volt mindig elegendő hit, erő a
gyülekezetben az újrakezdéshez. A Történelem Urát láthatjuk abban, hogy a
gyülekezet ma is áll és végzi szolgálatát.
Hosszú keresés, tervezés előzte meg
Budapesten egy új egyházközpont építését. Végül Óbudán, a Kiscelli utcában
épült fel - akárcsak 1916-ban, amerikai támogatással - egy imaház, amely
otthont ad a szuperintendensi irodának, az Otthonnak, a lelkészkönyvtárnak, és
nem utolsó sorban egy új gyülekezetnek. Az Évi Konferencia 2004-ben erősítette
meg a pesti és óbudai gyülekezet kérését, és szabad utat adott az önálló
körzetté váláshoz. Így a metodizmus százéves évfordulóját immár két gyülekezet
köszöntheti Budapesten.
Robert Möller
bécsi prédikátor (1895-1901) 1897-ben
Pozsonyban elsőként tesz kísérletet a metodista misszió megindítására Magyarországon.
A sikertelen próbálkozás után, meghívás útján, Möller 1898 januárjában Budapesten,
novemberben pedig a Bácskában szolgál. Utóbbi helyen, 1900 májusában veszi fel
a Püspöki Metodista Egyház első magyarországi próbatagjait.
Otto Melle
a magyarországi metodizmus történetének
egyik legkiemelkedőbb alakja. 1900-1905 között a Bácskában, 1905-1911 között
Budapesten szolgál lelkész-ként. 1911-től 1920-ig az Osztrák-Magyar Missziói
Konferencia vezetője, szuperintendensi székhelye Bécs. Az újvidéki és a
budapesti gyülekezetek megalapításán kívül, az ő nevéhez köthetjük az egyház
első rendszeres kiadványának, a Békeharangnak a meg-indítását is
1910-ben.
Martin Funk
1908-1911 között Szenttamáson, 1911-1920
között Budapesten szolgál lelkészként. 1920 és 1931 között szuperintendens. Az
első világháborút követően az egyház Martin Funk irányítása alatt jut ki első
nagy válságából. Az 1920-as évek az újjászületés és a megszilárdulás éveit
jelentik: az egyedül maradt budapesti közösség mellett rövid időn belül számos gyülekezet
alakul, illetve csatlakozik a Püspöki Metodista Egyházhoz.
Felsőerdősor utca 5.
A ház megvásárlásában döntő szerepet
játszott Otto Melle 1913-as útja az Amerikai Egyesült Államokban. Csaknem
féléves útja során Melle ezrek előtt beszélt a magyar munkáról, s többek között
megismerkedett a Der Christliche Apologete című metodista lap szerkesztőjével,
Albert Nasttel is. Nastnek köszönhető, hogy testvére, Fanny Nast Gamble halála
előtt 50 ezer dollárt utalt át a metodista missziós hatóságoknak egy megfelelő
budapesti ingatlan beszerzésének céljából.
Jakob János
a magyarországi metodizmus történetének első
teológusa (1904-1907), majd lelkésze Budapesten (1907-1910), illetve a
Bácskában (1911-1920). 1931-ben Jugoszláviából visszatér Magyarországra, hogy
1948-ig szuperintendens-ként vezesse a magyarországi egyház munkáját. Az egyház
1947-ben Jakob János vezetése alatt kapja meg az állami elismerést, Methodista
Egyház néven.
Hecker Ádám
1933-1957 között
lelkészként, 1957-1974 között szuperintendensként szolgál az egyházban. Hecker
Ádám a pártállami rendszer feszült légkörében vállalja fel az egyház
vezetésének nehéz feladatát. E rendkívül megterhelt helyzetről beszél az a
tény, hogy 1957 előtt egy lelkész, és egy szuperintendens is elhagyja az
országot, s emigrációban folytatja életét. Az itt maradottak 1974-ben "kettészakadnak".
Az államhoz való viszony eltérő felfogása mentén kibontakozó egyházszakadások,
illetve konfliktusok a hazai egyháztörténetnek jellegzetes tendenciái.
Budapest története számokban
1857.
Pest-Budán látogatást tesz Matthew Simpson metodista püspök.
1898.
Robert Möller bécsi metodista lelkész meghívásra a fővárosban evangélizál.
1905.
Otto Melle megalapítja a budapesti missziót.
1906.
Otto Melle felveszi a főváros első próbatagjait.
1910.
Budapesten megalapításra kerül a Békeharang.
1911.
Megszervezik a Fiatal Férfiak Otthonát, a következő évben pedig a Népirodát.
1914.
Igehirdetői állomásként felvételre kerül Budakeszi.
1916.
Megvételre kerül a Felsőerdősori épület.
1920.
Budapest marad az országban az egyetlen gyülekezet.
1921.
Alkoholmentes éttermet és kávézót nyit az egyház a fővárosban.
1930.
Tábitha diakonissza otthon indul a Felsőerdősorban.
1943.
Az első püspök nélküli Évi Konferencia a fővárosban.
1944.
Bombatalálatot kap a Felsőerdősori épület.
1949.
A háború utáni első Évi Konferencia.
1952.
A Felsőerdősor utcai épület 86,8%-át államosítják.
1999.
Elkészül az óbudai Egyházközpont.
2004.
Megalakul az óbudai és a pesti körzet.
A szuperintendensek kronológiája
Kerületi
előljárók:
Carl
Schell (1898 - 1901)
Wilhelm
Michael Schütz (1901 - 1907)
Otto
Melle (1907 - 1911)
Szuperintendensek:
Otto
Melle (1911 - 1920)
Martin Funk (1920 - 1931)
Jakob
János (1931 - 1948)
Szécsey
János (1948 - 1957)
Hecker
Ádám (1957 - 1974)
Hecker
Frigyes (1974 - 1996)
Csernák
István (1996 -)
A gyülekezet lelkészeinek kronológiája
1905
- 1911 Otto Melle
1907
- 1911 Jakob János
1911
- 1931 Martin Funk
1921
- 1923 Eduard Marquard
1921
- 1927 Szalós Artúr
1922
- 1928 Löbel János
1923
- 1925 Werner Hafner
1925
- 1927 Karl Kreutzer
1927
- 1929 F. W. Mayer
1927
- 1929 Hecker Henrik
1928
- 1936 Liebstökl Jenő
1929
- 1947 Jakob János
1929
- 1932 Wallrabenstein Jakab
1931
- 1932 Karl Dahn
1932
- 1933 Szécsey János
1932
- 1933 Dékány Elemér
1933
- 1974 Hecker Ádám
1936
- 1937 Zimre Gyula
1936
- 1938 Löbel János
1940
-
Tessényi Zoltán
1941
- 1956 Szécsey János
1974
- 2004 Hecker Frigyes
1997
- 2004 Csernák István
1999
- 2004 David Grreenawalt
Pest
Körzet
2004
- 2005 Hecker Frigyes
2005
- Hajduné Csernák Erzsébet
Óbuda
Körzet
2004
- Csernák István
2004-
David Greenawalt