MIX
- a
Metodista Ifjúsági Közösségek Szövetségének havilapja
2005. május - V. évfolyam
39. szám
VEZÉRCIKK
HIT & ÉLET
HIT & ÉLET
RÓLUNK SZÓLVA
NAGY VILÁG
Szabó Pál: A buhera
haszna és dicsérete
RIPORT
Kovács Zsuzsanna:
Pedagógus keresztények
MÚLT-KOR
Karl
Heussi: Mi is
az a pietizmus?
LAPZÁRTA
Sztupkai Gergő:
Keresztény udvarlás
Pásztor Zsófia: 1ütt
Vannak olyan szavak, amiknek már úgy
megszoktuk az alakját, hogy nem is gondolkodunk eredetén, értelmén. Ilyen ez
is, együtt, 1ütt. Jó együtt keresztényekkel, testvéreinkkel, legszívesebben
mindig együtt maradnánk. De miért olyan jó, miért felemelő, miért vagyunk
boldogok együtt? A titkát hordozza a szó, egy. Nem sok - sokütt, nem minden -
mindenütt, hanem egy - együtt.
Eszembe jut a kép, az Isten országa hasonló
a kovászhoz. Figyelem, konyhai elmélkedés következik! Az élesztőt kis
folyadékkal lisztbe keverjük, tészta lesz, egy tészta lesz. Szétosztom,
elcsomagolom, elrakom, előveszem, összeillesztem, összegyúrom. Már megint egy
tészta lett, hol vannak az előbbi határai? Szeret együtt lenni a tészta, szeret
egy lenni. Kiveszek belőle egy kicsit, lisztbe keverem, kicsi víz kell és kis
idő, ebből is tészta lesz. Fincsi. Összegyúrhatom az előzővel, és többé nem
lehet megkeresni az előbbi és az utóbbi adagot. Szeret együtt lenni, összenőni,
összeolvadni. Ilyennek képzelem az Isten országa misztikumát, varázsát.
Véletlenül összefutunk ketten a körúton.
Szmog van, forró aszfaltszag és dübörgő géppel bontják a burkolatot. Rohanunk,
alig halljuk egymás szavát, inkább csak mosolygunk, pár szó, egy érintés. Isten
országa ott van. Érezzük a határait közvetlenül körülöttünk, érezzük
érthetetlenül szelíd királyunk jelenlétét. Búcsúzunk, továbbsietünk. Belül,
baloldalon marad a meleg érzés, egy kicsit otthon voltunk, 1ütt, jó volt.
Összejövünk a Balatonnál, három család,
fáradt felnőttek és vidám gyerekek. Üldögélünk és nézzük a kilátást,
borospoharak, gyertya, ritka nyugalom. Az aprók rohangálnak, játszanak,
kacagnak. Ott van Isten országa. Körülvesz, véd és szabaddá tesz. Jó itthon, jó
1ütt. Ebben az országban csak az ő törvényei fontosak, a miattunk, az értünk
kitalált, a meg sem fogalmazott, mégis jól is-mert, egyszerű és értelmes
törvények. Ebben az országban nem kell lavírozni, egyensúlyozni, mérlegelni,
élvezhetjük a törvényt, élhetünk benne. Nem kell magunkra erőltetni, értő,
szelíd királyunk pontosan ránk szabta.
Tiszaligeten a sátorban éneklünk százan.
Hangszerek és száz külön hang szól együtt, fülledt a levegő. Árad a sátor
jellegzetes gumiillata, érezzük a fű és a szúnyogirtó szagát. Gyönyörű ez az
ország, a hazánk. Határai a sátor falai, vagy a tábor kerítése; néha a közeli
kocsma, a túlparti fagyizó is a mi területünk. Velünk van csendes, értő, szelíd
királyunk. Jó a közelében, jó 1ütt.
Múlt tavasszal Győrbe negyven országból
érkezett kétezer-néhányszáz fiatal. Negyven anyanyelv, sokféle kulturális
háttér, kétezer-néhányszáz sors, múlt, jövő. Együtt az Isten országa, a határok
körülöttük, a terület kétezer-néhányszáz szív, ész, lélek. Hatalmas, szelíd
királyunk velük ünnepelt, harmóniát, egységet, közösséget teremtett.
Rendszeresen találkozunk néhányan,
valamelyikünk otthonában vagy a gyülekezetben. Sejtcsoportnak, házikörnek,
ifinek, bibliaórának hívjuk, de tudom ez Isten országa. Körbeülünk, mi polgárok
és közöttünk királyunk. Szeretnénk tőle, róla egyre többet megtudni, törvényeinkről,
feladatainkról beszélgetünk. Hatalmas, szent, szelíd királyunk fontosnak lát
bennünket, ragaszkodik hozzánk, nevelni, formálni akar. Helyünk van itt, ebben
az országban, felelősségünk, szerepünk. Örömünk, bánatunk a többieké is,
hálánkat, kétségeinket, fájdalmainkat együtt hordjuk. Közös a jelenünk, közös a
jövőnk, közös az örökségünk. Jó ezt éreznünk, jó 1ütt. Szavát olvassuk,
hallgatjuk, értjük. Mi is szólunk, imádkozunk és összeolvadunk, mint a tészta.
Fincsi.
Jávor Tamás: Apu meg
én
"Most nem olyan jó a kapcsolatom
Istennel." "Kész romhalmaz a hitem, nem tudok Istennek tetsző életet élni." "Attól félek,
Isten el fog fordulni tőlem, mert nem keresem eléggé az ő akaratát." "Nem tudok
Jézus mellett megmaradni."
Sokszor hallom ezeket a mondatokat
fiatalokkal beszélgetve. Néha súlyosabbakat is. (Szerintem felnőttektől is
hallhatnám, csak ők nem mondják el.) Én nem mondom, hogy nekem soha nincsenek
ilyen gondolataim, de most már szeretném megosztani veletek, amit erről az
egészről gondolok.
A kedvenc képem, amit a Biblia használ a
köztünk és Isten között fennálló viszonyra, az, hogy Isten gyermekei vagyunk.
Isten a mi apánk. (Sajnos a magyar bibliafordításokban ezt a kifejezést a
méltóságos, köznyelvben nem használt "atyánk"-ra cserélik. Az általam ismert
összes idegen nyelven és a Biblia eredeti nyelvein is Istent simán Mennyei
Apának hívják.)
El szeretném mondani nektek először is, hogy
Istennek nagyon sok örökbefogadott gyermeke van, de nincs egy nevelt
gyermeke sem. Nincs senki, akit csak "kölcsönvett" az eredeti szüleitől vagy az
utcáról, hogy meglássa, jól viselkedik-e, aztán majd visszaküldi! Nem!
Mindenkit, aki már az ő gyermeke, örökbe fogadott, a nevét adta nekik, és a
Biblia azt írja, hogy örökösei is vagyunk. Szolgák pedig pláne nincsenek
Isten háztartásában! (Pontosabban vannak, de őket angyaloknak hívják, és
egészen máshogyan kerültek oda, mint mi, emberek.) Rabszolgái csak a Sátánnak
vannak!
Na jó, mindezt már hallottad itt-ott,
gondolom. De mi következik ezekből?
Tudom javasolni, hogy figyeld a
kisgyerekeket, akik egészséges családban nőnek fel. Miben élnek? "Szülő-gyermek
kapcsolatban"? És naponta "szülő-gyermek beszélgetéseket" folytatnak? Nem
hiszem, hogy ilyen komolyan gondolkodnak az egészről... Inkább csak odarohannak
az édesapjukhoz (édesanyjukhoz), megölelik, beülnek az ölébe, és nagy komolyan
elmesélik, mi történt az oviban, iskolában. Vagy elsírják legfrissebb bánatukat
a karjaiban. Pillantsunk most az elején felhozott idézetekre. Hallottál már
olyat, hogy egy ötéves félős hangon arról faggatja az apukáját: "Édesapa,
szerinted a mi apa-gyermek kapcsolatunk az életkoromnak megfelelő fejlettségi
szinten van?" Nem hiszem... Egyszerűen csak ki sem mondott boldogságot jelent
számukra, hogy egy nagy felnőtt felé teljes bizalmuk lehet.
Arról meg főleg nincs szó, hogy a gyereknek
mindent értenie kéne, ami az apja fejében van! (Vannak keresztények, akik ezzel
küszködnek.) Még csak a gyerekneveléssel kapcsolatos elképzeléseit sem. Csak
engedelmesnek lennie, ez a fontos.
Szeretet és bizalom. Ez van normális
családban a szülő felé a gyerekekben. Azt hiszem, mi általában szégyelljük az
Isten felé való érzelmeinket. Pedig nagyon fontos lenne kifejezni. Imádságban,
éneklésben, istentiszteleten; őszintén. S nem azon izgulni, hány hónapja (éve)
vagyok már Isten gyermeke, és mégis milyen állapotban vagyok. Minden gyermek
fejlődése eltérő.
Egy normális szülő úgy szereti a gyermekét,
ahogy van. Ez nagyon fontos, úgyhogy ideírom még egyszer. Isten úgy szeret
téged, ahogyan vagy. (Nem annak ellenére, amilyen vagy, nem úgy,
ahogy lehetnél, és nem úgy, amilyen leszel majd.) Ebből a
szülőtől jövő szeretetből fakadhat aztán (szerintem előbb-utóbb biztosan), hogy
a gyerek elkezd nevelődni, felnőtté válni.
Aztán persze a gyerekek gyakran
engedetlenek. Mi történik? A szülei fegyelmezik. Először szóval, ha nem hat,
akkor konkrétabb következményekkel. Nyilván szomorúak is ilyenkor. De talán
ettől már nem szeretik a kisfiukat, kislányukat? Vagy pár eset után kidobják
otthonról?! Ugyan már! Nem az a céljuk, hogy végre lecsaphassanak valami
rossztettre, hanem szívük legmélyéből kívánják, hogy a gyerekükből egészséges
felnőtt legyen, és a legjobbat igyekeznek ezért megtenni. A fegyelmezéssel is
éppen abban segítik, hogy kikeveredjen a bajból. Ha megütötte magát, mert
megint odament, ahova nem szabad, rohan vissza bőgve, lehet, hogy kikap, de
megmosdatják, bekötik a sebeit. Legközelebb is. Gondolj erre, mikor valamibe
(megint) belekeveredtél.
Lehet, hogy olyan családban nőttél fel itt a
földön, ahol a szüleid nem álltak a helyzet magaslatán. A fent említett meghitt
családi pillanatok talán ismeretlenek a számodra, és az egész kép inkább
fájdalommal tölt el. Igyekszem együttérezni veled. Annyit tudok mondani, hogy
egyrészt Isten az igazi jó (Mennyei) Apa, mindenki számára, a te számodra is.
Másrészt, biztos vagyok benne, hogy vannak a környezetedben tiszteletre méltó
szülők és helyes gyerekek. Lehet, hogy érdemes jobban megismerkedned velük.
Azt javaslom mindenkinek, amikor legközelebb
imádkozol, próbálj meg arra gondolni, hogy kisgyerekként egy szülőddel
beszélgetsz. Mondd el Istennek például (ha fennáll), hogy "Istenem,
szeretlek!"
Tudom, elsőre nagyon szokatlan meg kínos. Elfelejtettük már, milyen Isten (Apu)
felé érezni bármit is. Gyakran csak az "újszülöttek" tudják. De hidd el,
érdemes megpróbálni. Gondolj Jézusra, aki nagyon bensőséges kapcsolatban tudott
lenni vele.
Végül, ha téged még nem fogadtak örökbe
Isten családjába, lehet, hogy most van itt az ideje, hogy kérd? Nem kell hozzá
semmit sem teljesítened az örökbefogadó felé, senki beleegyezését kérned,
egyszerűen csak rábízni magadat új szülődre. Ő már minden formaságot
elintézett, és az árat is kifizette érted (méghozzá az egyetlen vér szerinti
gyermeke életével). Úgy gondolom, hogy az ember, aki egész életében valamiképp
az otthonát keresi, egyedül őnála lehet igazán otthon.
Ui.: Kedves MIX-et olvasó szülők! Ha
gyermekekkel nem rendelkezőként esetleg nagy butaságokat írtam arról, amit nem
ismerek eléggé, elnézéseteket kérem. Lehet reklamálni a javor.tamas@freemail.hu címen,
esetleg a MIX-ben...
Hali: Már nem annyira egyedül
Sziasztok! Köszönöm, hogy válaszoltatok első
- bátortalan - levelemre! Köszönöm, amiket megosztottatok magatokról, nagy
bátorítás ez nekem, hiszen egy cipőben járunk. Maradt még rengeteg kérdésem, de
nem tartok már annyira attól, hogy én is nyíltabban vállaljam gondolataimat.
Hadd maradjak mégis még egy kicsit csak
Hali, ígérem, hamarosan felfedem igazi nevem. Tudom, hogy tizenöt év múlva, ha
majd visszanézek boldog, három gyermekes édesanyaként a mai vívódásaimra, azt
fogom mondani, hogy megérte! Megérte várni a ma még ismeretlen hercegre,
harcolni magammal, az árral szemben úszni!
Bárcsak tudnám, mi lesz velem tizenöt év
múlva!!! De nem tudom! És ez a bizonytalanság okozza a legtöbb aggodalmat. Mi
lesz, ha nem is lesz herceg? Vagy ha nem talál rám? Vagy ha én szúrom el?
Akiket most pillanatnyilag ismerek... hát, hogy is mondjam... ebből a készletből...
nem sok esély van. Akik pedig tetszettek (kívül-belül), azokkal meg csak
egy-egy tábor erejéig találkozunk, és észre sem vettek még. Vagy van már
barátnőjük. Vagy nem hívők.
Igaz, vannak körülöttem szép számmal olyan
nálam idősebb lányok, akik még nem járnak senkivel, és mégis tök normálisak. Mi
az, hogy normálisak? Jó fejek, vidámak, Bibliakört vezetnek az egyetemen,
táborokat szerveznek. Felszabadultak, egy pillanatra sem gondolnám, hogy
ilyesmiken aggódnak, mint én. Persze szívesen megkérdezném őket, de az olyan
ciki: "Te! Voltál már szerelmes?" Persze, hogy volt, hiszen már 24 éves, (hülye
kérdés). Akkor azt kérdezzem: "Tetszik-e valaki neked éppen?" Na jó, hagyjuk,
úgy se bírnám anélkül kinyögni a kérdést, hogy lángba ne borulna a fejem.
Legszívesebben azt kérdezném, hogy "Te sosem aggódsz azon, hogy mi lesz, ha
mégis egyedül maradsz?" De ilyet nem kérdez az ember.
Legtöbbször azt gondolom:
"Ha ők nem
aggódnak, minek aggódjak én, aki fiatalabb vagyok?" Mostanában egyik központi
kérdésem a házasság előtti szex. Ti erről mit gondoltok? Egyrészt az egyetemen
amit magam körül látok - meg mindenütt máshol -, az az, hogy nincs mire várni,
a szexet azért találták ki, hogy éljünk vele, miért ne próbálnánk ki. Aki nem
áll be a sorba, az nem normális. De a legszomorúbb számomra az, hogy keresztény
ismerőseim között is vannak, akik nem veszik komolyan Isten szavát arra
vonatkozóan, hogy a nemi életet a házasságra szánta az embernek. Sokan közülük
nem tartják fontosnak, hogy tisztán megőrizzék magukat a házastársuk számára.
Hogy miket mondanak?
"A Biblia egy bizonyos
korban, kultúrában íródott, mások voltak a házasodási szokások." Vagy: "Nincs sehol
a Bibliában kifejezett tiltás arra, hogy együtt éljünk, ha már biztosak vagyunk
abban, hogy egymáshoz tartozunk." Van úgy, hogy egyszerűen már én sem tudom,
hogy mit gondoljak, vagy mit kéne gondolnom.
Hadd legyen még egy egészen konkrét
kérdésem! Ha én a tisztaság útját szeretném választani, hogyan tudnám magamat
tényleg tisztának megőrizni? Pokoli nehéznek érzem ezt most! És egyáltalán mit
jelent az, hogy tisztaság? (Mert őszintén szólva, a gondolataim között már
vannak olyanok, amik már nem tiszták. És néztem már meg olyan filmeket,
amelyeket utólag megbántam, de a képeket egyszerűen nem tudom kitörölni a
fejemből.)
Továbbra is várom hali.1@uze.net címemre véleményeteket, saját
tapasztalataitokat, ha Nektek is harc ez. Ha meg nem, akkor azért.
Nyári táboraink
A nyár közeledtével szeretnék közzétenni
néhány fontosabb programot, amire mindenkit szeretettel várunk.
Ifjúsági és családi
konferenciák - TISZALIGET
- Tiszaligeti Ifjúsági Konferencia 2005. július
8-a péntek délutántól július 12-e kedd ebéd utánig tart.
- Tiszaligeti Családi Konferencia pedig
július 12-e kedd délutántól 17-e vasárnap ebédig tart.
Aki a korábbi években már részt vett a
tiszaligeti táboron az tudja, hogy a sok szúnyog mellett rengeteg vidám
emberrel találkozhat itt, és életre szóló barátságokat köthet, emellett
megtapasztalhatjuk Isten közelségét és szeretetét.
Cserkésztábor -
BUDAKESZI, SOPRON
A Wesley János cserkészcsapat idei
cserkésztábor július 20-án kezdődik Budakeszin majd 22-én Sopronban folytatódik
29-ig. Érdeklődni és jelentkezni lehet Szuhánszky Gábor cserkészparancsnoknál a
0630/99999-52 számon.
Hitmélyítő-Hittúra
- BENKŐBOKOR, GYÖRKÖNY
Augusztus 1-től 7-ig. Utánavaló héten, a
tavalyi hetesi alkalomhoz hasonló evangélizációs bevetés lesz Györkönyben.
Érdeklődni és jelentkezni lehet Gyurkó Józsefnél a 0620/995-4741 számon.
ALKOTÓTÁBOR 2005 -
BUDAKESZI
2005 nyarán egy - a metodista nyári táborok
sorában eddig ismeretlen - új típusú közösségi alkalmat, ALKOTÓTÁBORt
szeretnénk megrendezni. Alkotótáborunk célja, hogy az alkotni vágyó fiatalok az
általuk gyakorolt művészeti ágakban szakszerűen tovább képezhessék magukat,
illetve ösztönözzük őket arra, hogy a művészet más területeinek kifejezési
módjaival is megismerkedjenek. Célunk, hogy az alkotó-csoportokban a
beszélgetéseken és a közös alkotáson keresztül személyes kapcsolatokat
építsünk, s azokat elmélyítsük. Együttlétünkkel az Istent szeretnénk
dicsőíteni.
Az
ALKOTÓTÁBOR 2005 témája:
Az Alkotás Születése
A
szenvedély, a fájdalmak, a csodák és örömök
szerepe
a művészet megszületésében, az
alkotásban.
Kurzusok És Kurzusvezetők
Gitár - Kovács Zsuzsanna
Grafika
- Domby Annina
Szobrászat
- Khaled A. Attila
Zongora
- Tömöri Boglárka
Időpont És Helyszín
2005.
augusztus 17-21. Budakeszi
A
tábornak, a budai erdő közvetlen szomszédságában,
természetes
környezetben, a Magyarországi Metodista Egyház Budakeszi Öregotthona
ad
helyet.
Program És Jelentkezés
Augusztus
17. szerda
Este
- Érkezés, ismerkedés, játék
Augusztus
18. csütörtök
Reggel
- Áhítat, egyéni meditáció
Délelőtt
- 1. kurzus
Délután
- 2. kurzus, tárlatvezetés
Este
- Előadás, vagy táncház
Augusztus
19. péntek
Reggel
- Áhítat, egyéni meditáció
Délelőtt
- 3. kurzus
Délután
- 4. kurzus, múzeumlátogatás
Este
- Előadás, vagy táncház
Augusztus
20. szombat/ Könnyűzenei hétvége
Reggel
- Áhítat, egyéni meditáció
Délelőtt
- 5. kurzus
Délután
- 6. kurzus
Este
- Előadás, vidámest, teaház
Augusztus
21. vasárnap
Reggel
- Áhítat, egyéni meditáció
Délelőtt
- Istentisztelet
A
várható részvételi díj: 4000 Ft. Jelentkezni SMS-ben lehet a
0620/824-8379-es
telefonszámon, Khaled A. László koordinátornál!
Az
SMS-ben kérjük feltüntetni a választott kurzust, és a részvétel pontos dátumát!
Az
ALKOTÓTÁBOR 2005 megvalósításához anyagi támogatást köszönettel fogadunk!
A
tábor művészeti vezetői: Domby Annina és Kovács Zsuzsanna
Szabó Pál: A buhera
haszna és dicsérete
Egyszer az egyik tanárom említette, hogy soroljuk
fal a magyarok versenyelőnyeit, azaz azokat a dolgokat, amikben jobbak vagyunk
másoknál, és amik alapján előnyre tehetünk szert a többi nemzettel szemben.
Ekkor került elő a Kodály módszer (Japánban már iskolák vannak rá), az
animációsfilm gyártás (a rendszerváltás óta romokban hever, de azért vannak még
eredmények: pl. Bean rajzfilm), és a buhera.
Mi is az a buhera? Egy olyan dolog, hogy
elkezdünk valamivel foglalkozni, és közben akkora jártasságra teszünk szert,
hogy abból teljesen más, új dolgot is ki tudunk hozni. Erre szeretnék néhány
példát hozni a következőkben, előre is elnézést kérve azoktól, akik szerint ez
újabb rétegcikként tartják számon.
Mostanában a tömegközlekedés területén lehet
tapasztalni főleg ilyeneket, hiszen sokszor kis tételben, házilag állítanak elő
olyan dolgokat, amelyek méltán dicséretesek, ha az anyagi és egyéb feltételeket
látjuk, amik mögötte vannak.
Az első beszámolót egy honlapon találtam:
"1987-ben eljött az ideje annak, hogy a BKV olyan járművet építsen, amilyet akar.
Tehát ez valamiféle kívánság villamos volt saját maga és a konkurencia számára.
Anyagi helyzete nem engedte meg, hogy a semmiből építsen, a járműparkjához
viszont volt alkatrésze. Így az Ikarus 200-as széria ablakait kapta, 400-as
széria ajtajait, Wartburg fényszórót, Zsiguli hátsólámpát, 127-es Fiat
oldalindexét indításjelző gyanánt , Tátra T5C5 viszonylatszám- és viszonylatnév
vásznát, kapcsolóit (elektromos csatolás nélkül). Így lett a Hungaroplan
Kísérleti Jármű, becenevén Csufi. A kísérleti járművekre jellemző, 3700-as
pályaszám csoportból a 3750-es számot kapta." Ez főleg a budapestieknek lehet
ismerős a 30/A vonalról. Számomra mindig is érdekes volt, hogy egy darab ilyen
villamos létezik csak, és hogy mennyi minden különös benne, így nem lepődtem
meg annyira, amikor megleltem a leírását.
A következő a szegediek számára mond talán
többet, hiszen két éve egy szakember áll az otthoni közlekedési vállalat élén,
és a szűkös lehetőségek közt próbál minél több fejlődést elérni. Saját korábbi
sikeres tapasztalatára támaszkodva, amikor is egy Skoda troli kasznijába
szerelt egy másik elektronikát és azóta is sikeresen működik Szegeden,
eldöntötte, hogy egy buszból készít egy új alacsonypadlós trolibuszt. Vett egy
kétajtós Volvo buszt, és abból készített egy háromajtós trolit, ami azóta már
rendszeresen közlekedik, sőt még két másik városnak is szívesen készített
volna, de a tendert más nyerte. A másik dolog, hogy tervben van, hogy a csuklós
villamosok közül néhányat alacsony padlós középrésszel szerelne fel, és a szóló
Tátra villamosokhoz vett pótkocsikat hajtásrendszerrel szereli fel, mert csak
így lehet őket vontatni a szegedi villamosokkal.
Tudtátok, hogy a MÁV nem csak új
motorvonatokat vesz? Néhány hete olvastam, hogy egy Bzmot mozdonyból, és
poggyászkocsiból kiindulva egy csuklós motorvonatot fognak építeni, az első
példány már el is készült belőlük.
Az utolsó példám lett azon az órán
megemlítve, mint nemzetközi siker, a Kürt kft. esete. Ők az 1990-es évek
elején, mint winchester szerviz kezdték a munkát, hiszen Magyarországon az
emberek pénzügyi okokból nem engedhették meg maguknak, hogy ne próbáljanak
kezdeni semmit a sérült adathordozókkal, hanem megjavítva tovább tudták azokat
használni. Az évek során egyre nagyobb szakértelemre tettek szert, és rájöttek,
hogy a tudásukat máshol is tudják hasznosítani, az adatmentés területén. Ez nem
túl meglepő, hiszen manapság a tárolt adatok értéke sokszorosa az
adathordozóénak, és ők az évek alatt annyira megismerték az eszközök működését,
ahogy talán senki más, és a módszer használható lett erre a feladatra is.
Pedagógus
keresztények
Sokféle felelősség létezik. Lehet elnökként
egyetlen döntéssel egy ország gazdasági életét befolyásolni, és lehet egyszerű pedagógusként
egy iskolában vagy óvodában emberek életét befolyásolni. Most erről készítettem
riportot két emberrel: Kovács Gabriella
óvónő és Schauermann Andrea
tanárnő fognak mesélni a jelenlegi munkájukról és a gyerekek iránti
elhivatottságáról.
Hol dolgozol most jelenleg?
Kovács Gabriella: Jelenleg a Habakkuk
magánóvodában dolgozom, a II. kerületben, egy nagyon szép zöldövezeti részen.
Annak idején ez az óvoda iskolaként működött, és magánvállalkozásként indult.
Lassan már 10 éve működik, több alapítvány is támogatja.
Mért lettél óvónő?
K. G.: Eredetileg kórházban dolgoztam, a
hematológiai osztályon, ahol súlyosan beteg gyerekek voltak. Leukémiások és
daganatosok. Ez egy idő után eléggé megviselt. Azt mondtam akkor, váltanom
kell. Azt, hogy melyik területen dolgozzak tovább, még nem alakult ki bennem.
Sokféle területet kipróbáltam, többek között az újszülöttekkel való
foglalkozást is. A beteg gyerekek után elkezdett érdekelni a másik oldal,
milyen lehet egészséges gyerekekkel foglalkozni.
Végül a 2-3 éves korosztály mellett
döntöttem, mert ez az, ami a legközelebb áll hozzám. Zolival (Kovács Gabriella
férje. - A főszerk.) elkezdtünk keresgélni az Interneten, sok helyet
megkérdeztünk, nincs-e valahol felvétel. Így jutottunk el ehhez az óvodához is.
Pont akkor indult itt egy előkészítős csoport, ahol olyan gyerekekkel
foglalkoznak, akik még nem töltötték be a három évet. Behívtak elbeszélgetésre,
és egy-két gyakorlati óra is volt. A vezető úgy határozott, hogy felvesz. Így
lettem óvónő.
Miben jobb egy magánóvoda, mint egy állami?
K. G.: Annyiban, hogy kis létszámú csoportok
vannak, max. 10-13 fő. Több lehetőségük is van itt a gyerekeknek, mint egy
állami óvodában. A szülők sokat fizetnek a gyerek után, ennek fejébe fakultatív
foglalkozások vannak számukra: úszás, tenisz, foci, torna, néptánc stb. A
környezet is sokkal szebb, a termek is rendesebbek, és dekoratívabbak.
Hogy néz ki egy átlagos nap?
K. G.: A gyerekek általában 9 óráig
érkeznek, utána reggeli. Reggeli után szabad játék, majd kötetlen foglalkozás.
Ebbe sok minden beletartozik: vizuális tevékenységek, pl. barkácsolás, irodalmi
nevelés, ahol mondókákat, versikéket tanulunk, ének-zene, ahol hangszerekkel,
ritmusokkal ismerkedünk, valamint játékos testmozgás, torna. Ezen kívül sokat
szoktunk kirándulni. Délutáni pihenő után kint játszhatnak a gyerekek.
Mi a nehéz a munkádban?
K. G.: A vezetőséggel nem minden dologban
értünk egyet, többek között abban, hogy sok pénzt kérnek be a szülőktől, és ezt
nem abban az arányban fordítják a gyerekekre, mint kellene. A másik dolog: van
a csoportomban most egy kisgyerek, aki körül kb. másfél éve mindenféle huzavona
van. Valamilyen fogyatékossága lehet, és nem tudjuk kideríteni, mi az. Az
óvodavezető nem tud semmit tenni, mert ő sem szakmabeli (marketinges), és nem
tud mit kezdeni az ilyen pedagógiai jellegű problémákkal, amikkel pedig nap
mint nap szembeállunk.
Ami még nehéz, hogy majdnem egész nap
dolgozom, szinte reggeltől estig bent vagyok. Ez fizikailag is, szellemileg is
eléggé fárasztó. Sokan kérdezik: "Hát mibe fáradsz bele, csak eljátszogatsz a
gyerekekkel!" Ilyenkor azt szoktam mondani annak az illetőnek, jöjjön el, és
próbálja ki egy napra. Az egész napos nyüzsgés az, ami lefáraszt.
Van-e olyan gyerek, akit kifejezetten a
szívedbe zártál?
K. G.: Van. Pont ma 2 éves (május 15.).
Amikor a mellettünk lévő csoportba került, még csak másfél éves volt. Ő egy
norvég kisfiú, a neve Tilius. Az anyukája még fiatal, egyetemista, az apukája
magyar, aki mikor megtudta, hogy a nő terhes, otthagyta őt. Tehát feltűnt nekem
ez a kis csöppség, amint magányosan mindig eljátszogat a sarokban. Mindig
próbált bekapcsolódni a nagyobbak játékába, de mivel kicsi, ezért
kirekesztették a játékból. Magában főzőcskézett, vagy könyvet olvasott. Nagyon
szeretethiányos kisgyerek. Az anyukájával keveset találkozik, csak este, mikor
hazaviszi. Ezért kényszeríti magát, hogy éjjel sokáig fennmaradjon, hogy minél
többet lehessenek együtt. Ennél fogva az oviban is mindig fáradt, és nyűgös.
Hogy érzed, most a helyeden vagy?
K. G.: Sokszor megkérdőjeleződik bennem,
hogy valóban óvónő akarok-e lenni, vagy valami egészen más. Igazából még most
sem tisztult le bennem ez a kérdés teljesen. Eléggé fárasztó, és többször is
mondom azt, hogy most már elegem van a gyerekekből, de amikor meglátok egyet az
utcán, akkor rájövök, hogy teljesen odáig vagyok értük.
A gyerekek közt helyemen érzem magam, hogy
pont ebben az óvodában, abban nem vagyok biztos. Néha elgondolkozom rajta, mit
keresek én még itt. Érnek atrocitások, ami miatt elkeseredem, és azt mondom:
most már eljövök erről a munkahelyről. Ennek ellenére itt vagyok már 3 éve, és
hagyom, hogy Isten formáljon.
Hol dolgozol most jelenleg?
Schauermann Andrea: Mielőtt 3éve elmentem
GYES-re, a Trefort Ágoston gyakorló gimnáziumban tanítottam magyar és német
szakon.
Mikor és hogyan határoztad el, hogy tanár
leszel?
S. A.: Ez egy érdekes történet, mert
a gimnázium végéig biztos voltam benne, hogy bármi leszek, csak tanár nem. A
bölcsész szakra jelentkeztem magyar-német szakra, mert ezek a tárgyak
érdekeltek leginkább, és úgy gondoltam, hogy színházi rendező, vagy dramaturg
leszek. Az egyetemen aztán ez megváltozott bennem, egyre inkább kezdett
érdekelni a pedagógia, a nevelés. Az egyetem elején tértem meg, ez is nagyban
befolyásolt, mert elkezdtek érdekelni az emberek, főleg a fiatalok. Mire
elvégeztem az egyetemet már biztos voltam benne, hogy tanár akarok lenni.
Elhivatottságot éreztem.
Milyen szépségei vannak a szakmádnak?
S. A.: Nagyon élvezem a személyes
kapcsolatot a diákokkal, de ez nem úgy néz ki nálam, hogy a szabadidőmben
együtt vagyok velük, hanem inkább az órákon alakítok ki velük egy személyes
emberi kapcsolatot. Megismerem őket, és így valamilyen szinten hatással lehetek
rájuk és ők is rám, ez egy közös folyamat. Sokszor segít az ember önismeretének
a fejlődésében hogyha diákokkal foglalkozik. Sosem hagyják az embert
belemerevedni a saját elképzeléseibe, mivel ők mindig változnak, mindig valami
újat képviselnek. Ezért, ha valaki ezzel a korosztállyal foglalkozik, akkor
valamilyen szinten lépést kell tartania velük, ami egy nagyon izgalmas dolog.
Hol és milyen körülmények közt tudsz velük
beszélgetni?
S. A.: Szünetekben - ahol a diák és a tanár is
rohan - nincsen erre lehetőség. Inkább az osztályfőnöki órán, vagy az egyéb
alkalmakon kerül erre sor: kirándulásokon, vagy esti közös programokon.
Én, mint irodalomtanár, leginkább az órákon
beszélgetek velük, mert ez egy olyan tantárgy, ahol a műveken keresztül az
életünk és személyiségünk jön elő. A másik tantárgy a nyelv. A nyelvoktatás
pedig általában úgy folyik, hogy mindenféle témáról beszélgetünk az adott
nyelven. Így rengeteg dolog előkerül, ami a fiatalokat érinti, ami az ő
személyes életüket jellemzi.
Nem osztják meg velem a nagyon intim
dolgaikat, de nem is arra van szükség, hanem csak arra, hogy különböző témákban
beszélgetni tudjunk. Én sosem akartam az ő bizalmas barátjuk lenni, de attól
még lehetek tanárként nagyon jó partner.
Mik a szakmád nehézségei?
S. A.: Nagy igénybevétel egymás után több
órát megtartani, nem csak fizikailag, vagy szellemileg, hanem érzelmileg is. Az
ember egy idő után elfárad, és már nem tud olyan nyitott és türelmes lenni. De
a diákok is sokszor fáradtak, vagy egész más okból nem tudnak figyelni. Ezeken
a dolgokon túl kell valahogyan lendülni.
Ha azt mondom, hogy nehéz fegyelmezni, akkor
ez alatt ezt értem: az óra dinamikáját fenntartani, együttműködve a diákokkal
úgy, hogy valami érték szülessen azon az órán.
Fogalmazd meg röviden, három pontban, hogy
mitől jó egy tanár!
S. A.: Első helyre ezt tenném, hogy az a jó
tanár, aki tiszteli a gyereket. Érezze, hogy nem akarom a hatalmamat kiélni
rajta. Ha érzi a diák, hogy nem alázom meg, és tisztelem, mint embert, akkor
ezt nagyra értékeli. A második dolog a hitelesség. Ez alatt azt értem, hogy az
ember szavai és viselkedése összhangban legyenek. A harmadik dolog a szakmai
felkészültség. Enélkül nehéz tiszteletet kivívni a diák előtt.
Mit tartasz a mai fiatalság legnagyobb
problémájának?
S. A.: Szerintem nagyon nehéz a mai fiatalok
számára, hogy nincsenek világos értékek megrajzolva előttük. Abban az esetben,
ha ezt a saját családjától, tanárától nem kapja meg nagyon határozottan, akkor
egyszerűen nincs mihez igazodniuk. Pedig pont ez az a kor amikor a fiatalok a
saját identitásukat keresik: hogy hogyan fogadják el önmagukat és
viszonyuljanak másokhoz. Ha nincsenek meg az igazodási pontok, nagyon nehéz
ezeket egyedül kiépíteniük.
Mi következik mindebből?
S. A.: Ha ez nincs meg, akkor rengeteg úton
el fog indulni, rengeteg zsákutcába fog eljutni. Sérüléseket fog szenvedni, és
másoknak is sérüléseket okoz. Sok kudarcélmény érheti őket és beleeshetnek abba
a hibába, hogy olyan dolgokat tesznek, amiről a lelke mélyén érzik, hogy nem
jó. De mivel körülötte mindenki ezt csinálja, meg a TV-ből is ezt kapja, ezért
elfogadja jónak. Nagyon nehéz ezt saját magában elrendeznie. Ez a következménye
az útkeresésnek, ami kívülről sokszor úgy jelentkezik, hogy neveletlennek tűnik
a gyerek. Ha nem épül bele gyerekkorától, hogy hogyan viselkedjen, akkor
bizonytalan lesz.
Az igazodási pontok meghatározásán nem azt
értem, hogy a gyerek ne kérdőjelezzen meg dolgokat, és ne alakítson ki saját
értékvilágot, csak ez másképp zajlik le, ha kisgyerek korától kezdve megkapja
ezeket a szülőtől is.
Helyeden érzed magad?
S. A.: Talán igen. A GYES után valószínűleg
visszamegyek tanítani. Ennek ellenére ez nem egy olyan munka számomra, amit
minden pillanatában élvezek. Vannak nehezebb időszakok, amik több hónapig is
eltartanak. Azt is el tudom képzelni, hogy eljön az a pillanat, amikor azt
mondom, hogy inkább kipróbálok valami mást. Azt mindenesetre tudom, hogy a
tanítás nagyon fontos a számomra.
Karl Heussi: Mi is
az a pietizmus?
Az előszót írta és a rovatot összeállította
(Karl Heussi: Az egyháztörténet kézikönyve című könyve alapján): Khaled A.
László
Mi is az a pietizmus? - tettük fel magunk
között a kérdést metodista teológusok a közelmúltban. Természetesen nem
véletlenül: az evangélikus teológián - pontosabban az Evangélikus Hittudományi
Egyetemen - némelyek ezzel a szóval írnak le egy az intézmény falain belül
gyakorolt sajátos kegyességi irányzatot. "Pietisták." Rendszerint azokat a
személyeket hívják így, akik komoly magaviseletükkel, önmegtartóztató
életmódjukkal, rendszeres vallásgyakorlásukkal, bibliaolvasásukkal, és olykor
kritikai észrevételeikkel, megjegyzéseikkel tűnnek ki a többiek közül. A
teológia első évét befejezve lassan magam is sejteni vélem kik azok, akik
esetleg ebbe a csoportba tartózhatnak. Mivel nem vagyok a Teológus Otthon
lakója, így nem is tudom, hogy ezek az emberek alkotnak-e valódi közösséget, de
ez most talán nem is fontos. A történeti pietizmussal foglalkozni nem csak miattuk lehet érdekes.
Mint az közismert a metodista mozgalom megalapítójának, John Wesley-nek
(1703-1791) az 1738-as megtérés élményében ("Aldersgate élmény"), illetve annak
kibontakozásában meghatározó szerepe volt egy bizonyos pietista irányzatnak, a herrnhuti
mozgalomnak. A pietistákkal foglalkozni tehát nem csak azért érdekes, mert
a metodista teológusok választ kapnak kérdéseikre, hanem érdemes azért is, mert
azon túl, hogy egy hozzánk, metodistákhoz közel álló kegyességet ismerhetünk
meg, a pietizmussal való történeti kapcsolatainkat is felfedezhetjük. Persze
ezzel az állítással lényegében ugyanazt mondtuk el, hisz lelkiségi
hasonlóságaink minden bizonnyal alapvetően történeti kapcsolatainkból
eredeztethetőek.
Általános
ismertetés. Kb. 1690 és 1730 között a német
protestantizmus meghatározó irányvonala a pietizmus volt. A német pietizmus
részjelensége annak a felekezetek feletti mozgalomnak, melyet a 17. század nagy
gazdasági és politikai megrázkódtatásai és az ortodox egyháziasság megmerevedése
hívott életre. Rokon jelenségei a katolikus misztika és janzenizmus, a 17.
századi angol puritán és kvéker mozgalom, illetve a 18. századi angol
metodizmus. Forrása a 17. század első felének vallásos irodalma, sőt bizonyos
lutheri elemek is. A pietizmust a következő vonások együttes jelenléte
jellemzi: (1) eleven, bensőséges vallásosság ("szívbeli jámborság", mély
önvizsgálat, naplók, életrajzok), (2) "praxis pietatis", a cselekedetekben
megnyilvánuló kegyesség, (3) határozott elfordulás a "világtól" és a világi
gyönyöröktől (tánc, kártyajáték, színház, világi olvasmányok, stb.), hajlam az
aszketikus, törvényeskedő életvitelre, olykor eszkatologikus váradalmakkal
fűszerezve, (4) belső elidegenedés a fejedelmi abszolutizmus révén mind a
külsőségesebbé váló államegyháztól (cezaropapizmus), visszavonulás kegyes
érzelmi közösségekbe (konventikulomok), melyekben elhajlásokra, olykor
szeparatista megnyilvánulásokra is sor került. Eleven kegyessége, lelki
elmélyültsége révén a pietizmus komoly értékekkel gazdagította a későbbi
korokat is. (405. o.)
Református
pietizmus. A pietista törekvések először református
talajon mindenekelőtt Németalföldön sarjadtak ki. A református egyházban a
pietizmus Kálvin aszketikus, törvényeskedő életideálja és az angol puritanizmus
hatásai nyomán jött létre. (405. o.)
Spener. A
német lutheránusság pietista mozgalmának Philipp
Jakob Spener (1635-1705) működése adta meg a kezdő lökést. Nagy hatást
gyakorolt a teológustársadalomra és az észak-németországi nemességre, mindenekelőtt
Pia desideria című művével.
Spener (vezető lelkész Majna-Frankfurtban,
majd udvari prédikátor Drezdában, végül berlini prépost) csendes, szegény,
szinte félénk ember volt. Egyáltalában nem volt magával ragadó, profetikus
egyéniség, viszont világosan látta az egyház hibáit. Elzászi otthonában
(Rapports-weiler) magába szívott északnémet jellegű lutheránusságát, amit
strassburgi tanulmányai is erősítettek benne, az aszketikus -misztikus vallásos
irodalom (Johann Arndt és angol
puritán szerzők), valamint kálvinista hatások színezték (genfi tanulmányút,
találkozás Labadie-val).
Majna-Frankfurtban egyházi reformokba fogott (kátétanítás újjáélesztése,
konfirmáció népszerűsítése, 1670-től collegia pietatis, komoly keresztények
rendszeres konventikuluma). (405-406. o.)
Hallei pietisták. A
pietista mozgalom számára nagy jelentőséggel bírt, hogy az 1694-ben alapított
hallei egyetemek (Brandenburgi Választófejdelemség) Thomasius és Spener
hatására pietista teológiai fakultása lett. Minthogy az új egyetem hamarosan
igen nagy vonzerővel rendelkezett. A pietizmus hallei térhódítása biztosította
győzelmét egyúttal az északnémet teológiában is. A hallei pietizmus
vezéregyénisége August Hermann Francke
volt (1663-1727). Az általa alapított intézmények - árvaház és egyetem -
közötti kapcsolat megteremtődésével sajátos arculatot nyert a hallei mozgalom.
A lübecki születésű Francke energikus,
nyers, uralkodni vágyó ember volt. Miután Lipcséből elűzték, egy évig Erfurtban
lelkészkedett, de ortodox kezdeményezésre megfosztották hivatalától. Később
egyszerre volt lelkész Halle elővárosában , Glauchában (később a Szent
Ulrik-templom prédikátora) és professzor a teológiai fakultáson (1698-tól).
Francke legfőbb érdeme az alapítványok létrehozása volt, amelynek történetét ő
maga írta meg. Főnemesi kapcsolatai és a berlini udvar jóindulata révén
sikerült áthidalnia intézményeinek súlyos kezdeti nehézségeit. Nagy
szervezőkészséggel véghezvitt gyakorlati tevékenységének hátterében a
gondviselésbe vetett erős hite állt.
A pietizmus, amely Spener idején még
védekezésre rendezkedett be, Francke fellépésével támadásba lendült. Ezzel
kezdetét vette a pietista viták végeláthatatlan sora. A Francke vezette hallei
teológiai fakultás hol a papsággal, hol a pietizmus egykori ellenfelével, Chrsitian Thomasius jogászprofesszorral
vitázott. A legnagyobb feltűnést a sikeres hallei filozófussal, Christian
Wolff-fal folytatott vita keltette.
Franckét főleg tüzessége, intenzívebb vallásos
érzelmei és egyoldalúsága különböztette meg Spenertől. Francke nem tartotta
kereszténynek azt, aki a "megtérést" nem "tusakodó bűn-bánatban" és a "kegyelem
áttörése" révén élte át. Károsnak ítélt mindent, ami nem szolgálta közvetlenül
a lelki épülést. Teológiai tanulmányai a Bibliával való ájtatos foglalatosságra
korlátozódtak, előadásaiból hittérítő prédikációk lettek. A tudomány és a
filozófia Francke szemében hitelüket vesztették. A rendszeres teológia
kérdéseire Francke egyáltalán nem fordított figyelmet. De Halléban még a buzgón
művelt pietista egyházi énekköltészet sem emelkedett a középszerűség fölé.
Francke egyoldalúsága pedagógiájában mutatkozott meg legkirívóbban
(diákébredések, gyermekek állandó szigorú felügyelete, vidámság és játék tiltása,
helyette tárgyi ismeretekkel való foglalkozás, a reáliskola csírái). (406-407.
o.)
Württemberg. Württembergben
a pietizmus önálló, Spenertől és a halleiaktól egyaránt elütő, mérsékelt és
egyházias formában jelentkezett.
Az északnémet pietizmustól eltérően a
württembergi pietista mozgalom elsősorban nem a nemesség, hanem a teológusok, a
városi polgárság és a parasztság körében vált népszerűvé. Távol állt tőle a
vallásos önhittség (pl. a bűnbánati vívódás), érintkezésben maradt a
teológiával, és élvezte az egyházkormányzat jóindulatát, amely bizonyos
pietista elképzeléseket magáévá tett, elkerülve ezzel a teológusok pietista és
ortodox ágra szakadását. (408. o.)
Herrnhuti mozgalom.
A Spenertől kiinduló pietista mozgalom hallei és württemnbergi
ága mellett létrejött egy harmadik is, az önálló egyházzá váló herrnhuti
testvérgyülekezet. Alapítója Nikolaus
Ludwig von Zinzendorf gróf (1700-1760)
Spener és a halleiak hatása alatt állt, de a pietizmus önálló változatát
képviselte. Ő a 18. századi keresztény kegyességi mozgalmak történetének
legeredetibb és legjelentősebb egyénisége.
Zinzendorf Spener hatása alatt álló pietista
családból származott, apja, aki fiatalon meghalt, a szász kormány egyik
minisztere volt. Zinzendorf a szülői ház egyoldalú vallásossága és a
Francke-féle hallei pedagógia (1710-1716) hatása alatt nevelkedett. (...)
1721-ben Drezdában udvari és igazságügyi tanácsos lett, noha leginkább "Isten
országa" ügyének élt. 1722-ben morva testvérek telepedtek le Zinzendorf
birtokain, és megalapították a herrnhuti telepet (Oberlausitz), ahol hamarosan
különféle rajongók és szektások leltek menedékre. Zinzendorf itt, Herrnhutban
igyekezett megvalósítani Spener ecclesiola in ecclesiola gondolatát: 1727.
május 12-én "megújult testvérközösség" néven önálló egyházi közösséget
alapított, amely sajátos szervezettel és istentiszteleti formával rendelkezett.
A herrnhuti közösség gyorsan felvirágzott.
(...) A [gróf] dán udvarral kialakult
kapcsolata lehetővé tette, hogy a herrnhutiak missziói munkát végezzenek a dán
fönnhatóság alatt álló nyugat-indiai Szent Tamás-szigeten (1732) és a grönlandi
eszkimók között (1733).
A herrnhutiak egyházrendje a morva testvérek
hagyományainak és a zinzendorfi szellemiségnek felelt meg (laikusok intenzív
bevonása, a testvérközösség élén 1764-től a vének berthelsdorfi konferenciája,
szigorú egyházfegyelem, egymás kölcsönös lelkipásztori felügyelete, szociális
tagozódás ún. kórusokba nemek, életkor, családi állapot szerint, minden fontos
gyülekezeti ügyben Jézus megkérdezése sorshúzással.
Noha Zinzendorf teológiája lényegében
lutheri alapokon nyugszik, bizonyos hangsúlyeltolódás és néhány különlegesség
révén sajátos típust képvisel. Zinzendorf vallásos gondolatvilága szigorúan
Krsiztus-központú. Központi dogmája Krisztus váltsághalálának tana. Az Atya
Isten szinte teljesen háttérbe szorul Krisztus mögött, aki a Teremtő és az
Emberek Atyja, s aki ezen felül "külön szövetséget" kötött a
testvérgyülekezettel. Alaposan kidolgozott a Jézus véréről és sebeiről szóló
tanítás, sajátos a Jézus oldalán ütött seb kultusza. (...) A zinzendorfi
kegyesség érzelmekben gazdagabb, mint a hallei pietizmus. Alaphangulata a sötét
hallei pesszimizmussal ellentétben derűs és optimista (bűnbánati tusakodás
elvetése.) (408-409. o.)
A Wesley fivérek fejlődésére [az általuk
alapított oxfordi diákegyesületnél (1729)] sokkal nagyobb hatással volt az,
hogy fiatal lelkészként először a észak-amerikai Georgia államban, majd később
Angliában is kapcsolatba kerültek a herrnhutiakkal. A herrnhuti kegyesség
hatására 1738 májusában átélték "megtérésüket". John Wesley vallásos fejlődése akkor zárult le, amikor 1738
nyarán tizennégy napot töltött a herrnhutiak között, akiknek bizonyos
sajátosságait ekkor már némi kritikával szemlélte. (422. o.)
Sztupkai Gergő:
Keresztény udvarlás
Lassan elolvadt már az összes hó, melegszik
a hőmérséklet. Előkerülnek a hókupacok alól a hólapátok darabjai, a szánkókat
is már csak arra használjuk, hogy kipótoljuk a rossz kerítést, hogy a macskák
ne tudjanak olyan simán átjutni a kertbe. Itt a tavasz. Süt a nap, kék az ég,
nyílnak a virágok. Egyre hosszabbak a nappalok, esti kis séták során látni a
naplementét. Tavasz van. Ilyenkor minden fafej kivirágzik. Az emberek nem
bírnak magukkal. Mosolyognak, röhögnek, fagyiznak, sétálnak. A továbbiakban
szeretnék keresztény udvarlási szokásokat közölni. Figyelem! Mindenki a saját
felelősségére használhatja. Ha valami rosszul sül el, felelősséget nem
vállalunk. Kockázatok és mellékhatások tekintetében olvassa el a Bibliát vagy
kérdezze meg lelkészét, lelkigondozóját.
1. "Hé kislány, mi a
lelki ajándékod?"
2. "Hmmm. Szép
Biblia!"
3.
"Ismered Jézust?! Én is!"
4.
"Isten azt mondta, hogy jöjjek és beszéljek veled."
5.
"Ismerek egy gyülekezetet, ahova elmehetnénk beszélgetni."
6.
"Szükséged van segítségre? Túl nehéznek tűnik a Bibliád."
7.
"Fájt, mikor leestél a mennyből?" (Ezt azért mondja neki, mert szerinte egy
angyal...)
8.
"Mit tervezel ma estére? Van kedved egy kis Biblia tanulmányozáshoz?"
9.
"Az Ige mondja: ‘Adj inni a szomjazónak és etesd az éhezőt.’ Szóval, mit szólnál egy vacsorához?"
10.
"Nincs senki, aki felé elszámolható
lehetnél? Nekem sincs!"
11.
"Az bűn, hogy elloptad a szívemet?"
12.
"Ismersz egy olyan keresztény lányt, akit
teljes szívemből szerethetek és a
tenyereimen hordozhatnék?"
+1.
"Bocsánat, de azt hiszem, hogy az egyik
bordád az enyém."